Grimt malet trægulv - gode råd søges!

Nu har jeg ledt foraet igennem, og synes ikke lige jeg kan finde det jeg søger. Så håber I har nogle gode råd :-)

For 5 måneder siden fik vi lavet helt nyt køkken i vores ny-indkøbte lejlighed. I den forbindelse blev alle de gamle fyrretræsgulve i lejligheden slebet ned - inklusiv køkkengulvet, der viste sig ikke at være særlig pænt.

I et øjebliks idioti, besluttede vi at male gulvet hvidt. Fulgte alle malerforretningens instrukser om grunder, maling, osv. 

Men, men, men... 5 måneder senere, ser det frygteligt ud! Plankerne/træet har "rejst sig", og gulvet er blevet ekstremt ujævnt - og malingen er allerede krakeleret og er skallet af nogle steder.

Så nu har vi et smukt køkken - og et gulv, der ligner L...

Jeg står fuldstændig på bar bund - kan ikke leve med det - men ved ikke lige hvad jeg skal gøre.

Så jeg håber at nogle af jer kloge Lav-det-selv´ere har en genial løsning på hånden :-)

På forhånd tak :-)
Nu har jeg ledt foraet igennem, og synes ikke lige... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at lægge et par billeder op af køkken og gulv.
Det vil måske inspirere til hvad der er galt..
Hvad der kan gøres.

Når det så er sagt, har du så checket med malebutikken der har rådgivet dig?
Tag nogle billeder med og spørg dem hvad der er gået galt...
Måske er det i virkeligheden enfejlbehandling!

Du skriver om linoleum og vinyl.
Der er stor forskel på disse materialer! Og også hvad der kan holde til samt skal behandles. Igen må du overveje hvad du vil.

Andre har omtalt et flydende gulv ovenpå det eksisterende. det er et træ eller laminat gulv der lægges ovenpå det eksisterende, men så skal der jo være plads under dørene osv... Men du vil kune få et trægulv med det look du gerne vil.. mate, eller lakeret....

MVH Njord

MVH Njord












Hej igen - og tak for alle in-put´ene :-)

Har uploadet nogle billeder...

Jeg hælder klart mest til at få gulvet slebet ned igen - det har kun været slebet ned en enkelt gang i dets 100 år gamle liv, så det burde ikke være noget problem. Men kan det mon gøres uden at man skal have elementerne ned?

Hvis ikke gulvet bliver pænt efter nedslibningen, må der linoleum/vinyl på - men som I kan se vil det blive svært at få en pæn overgang, dels mellem gulv/væg og i døråbningen mellem gang/køkken. Jeg vil utrolig gerne undgå de fodlister.

Under alle omstændigheder kommer jeg jo desværre ikke udenom en nedslibning af gulvet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
lovevintage

Billeder hvor?

Prøv igen ikke?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Så har jeg lagt dem ind i indlægget :-)

Iøvrigt, så er gulvet nyvasket - bare så I ved at det der ligner skidt, simpelthen er malingen der er krakeleret og misfarvet.
Jeg vil mene af det planke gulv skulle kunne slibes så det bliver pænt,, også give det samme efterbehandling som der er i rummet ved siden af,,
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du kan jo ikke forvente at "lortet" i fugerne kan danne bund for maling - eller lak.

Men ved lakering betyder det ikke så meget med de fuger.

Fyrretræsgulvbrædder i et køkken kan idetheletaget være svære at holde pæne. Alt andet end en smidig sej klarlak er alt for træls at holde rent.
Alternativt linoleum - som sagt. (Som jo jo hævdes at være et naturmateriale - men hvis det rengøres og vedligeholdes korrekt holder det rigtig længe)


Alternativ 2. Aluminiumsdørkplader. Det holder - og ser dejlig råt ud. 
Jeg ville klart slibe gulvet af. Få det jævnet ud af gulvsliberne. Få fat i en gammeldags olielak der evt. kan pigmenteres lidt (mørkere) så det bliver til at holde ud at se på i et køkken. Det skal med garanti holde. Kan det holde på gamle træskibe kan det også holde til et køkken.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Kunne vi ikke få at vide præcis hvilken behandling du har givet??? Det kan være noget i behandlingen der er galt...
Man skal ikke altid stole på dem der står i malerbutikkerne, jeg ved godt det ikke er så godt at sige, men det er desværre sandheden.
Nogle af dem er ikke engang udlært maler, og har aldrig arbejdet/praktisk erfaring med det de står og sælger. Meget af det der fungere i teorien, fungere bare ikke altid i praksis. Desværre!

Ser ud som om, som en nævner at du har malet ovenpå det gamle skidt i fugerne. Det vil og kan selvfølgelig ikke holde! Samtidig er det jo planker du har på, og hvergang du træder på en planker vil den give sig... Med det resultat at malingen i fugerne risikere at krakelere. Synes generelt man skal lade være med at male den type gulve som du har der, med mindre man kan leve med lidt patina/revnedannelse o.lign i mellem brædderne.

Tror godt du kan få det slebet ned, også uden at skulle flytte elemter. Ang overgangen mellem køkken og stue, vil nok aldrig blive 100% ens, men der kan du jo få lagt en lille aluliste e.lign.


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der burde kunne laves en overgang mellem stue køkken ved af bruge afstanden mellem plankerne,, altså slibe køkkenet og dele ved et mellemrum mellem gulvbræderne,, så evt som de andre skriver indfarve gulvet i køkkenet i en mørkere tone og lakere med 3 gange god lak,, en mulighed..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også