Sæbe behandling

Hej

Jeg har en egetræsbordplade som jeg har tænkt mig der skulle sæbebehandles. Kan man ikke selv blande noget i stedet for det tynde sjask man kan købe? Er der nogen der ved hvordan man gør. Jeg vil gerne have den lysere. 

Mvh. Carsten
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa!

Vi har mættet vores bordplade med en sæbespåne opløsning påført med en stiv børste.
derefter er pladen tørret over med en fugtig klud (for at fjerne overskydende sæbe).
så fik den en let slibning og endnu en tur med det hele.
til slut fik den en gang med "det tynde sjask" .
Jeg købte en bøtte med Gurdian fra Ilva/Ide møbler til 75 kr.

Det er nærmest en form for pasta med noget hvid pigmentering i. Det er nemt at arbejde med og giver træet en pæn lys farve.

Min søster har behandlet deres nye spisebprd, som er magen til vores, med sæbespåner og det fik en grim mørk farve.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej

Vi har egetræsmøbler i hele huset der jævnligt får turen. Herudover kan fremgangsmåden også fint bruges til gulve omend jeg i så fald vil anbefale en skurebørste sammen med.

Først sliber du bordet ned med korn 80-150-240 i nævnte rækkefølge. Det fjerne de værste ridser og noget af fedtpletterne. Herefter skal der sæbe på:
Du tager noget varmt vand fra hanen og hælder en god portion sæbespåner i. Derefter pisker du det kraftigt i et par minutter, lader det stå i 10 min. og pisker så kraftigt igen. Nu skulle der gerne være en kraftig skum på opløsningen. Dette skum "fanger" du med en klud og fordeler ud over bordpladen. Lad det trække et par minutter og fordel noget mere.... Når bordet virker mættet lader du det stå 5 minutter mere. Herefter tager du en opvredet klud og tørrer sæben af. Bliv ved med at skylle kluden efter hver aftørring og stop når der ikke er mere synlig skum på bordet.

Herefter skal bordet tørre - det er vigtigt ikke at rumstere ved bordet da det er meget ømt overfor slag indtil det tørrer. Når det er godt tørt kan du gå det over med korn 240 igen for at tage de værste "børster"...

Jeg vil iøvrigt anbefale dig at bruge gummihandsker når du arbejder med sæbe-opløsningen... Den er meget basisk.

mvh Henrik
Skrevet af Wezio på 26 mar 2012 22:38
Jeg købte en bøtte med Gurdian fra Ilva/Ide møbler til 75 kr.

Det er nærmest en form for pasta med noget hvid pigmentering i. Det er nemt at arbejde med og giver træet en pæn lys farve.

Min søster har behandlet deres nye spisebprd, som er magen til vores, med sæbespåner og det fik en grim mørk farve.

Sidst jeg forsøgte mig frem på en anden bordplade med sæbespåner blev pladen også mørkere. Det var ikke lige det resultat jeg havde håbet på/regnet med... Men hvis man nu blandede noget hvid pigment i sæben ville det vel blive lyst og pænt, men har ikke lige kunne opspore hvad det skal være for noget pigment og hvor man får fat i det. Nogen der ved det?
Jeg synes ikke rigtig jeg fik et fyldestgørende svar på mit spørgsmål. Er der virkelig ingen der ved hvad det er for noget hvidt pigment man skal bruge i sæben for at få en lys bordplade?
Annonce
Der er forskel på egetræ og fyrretræ, (nåletræ).

Fyrretræ indeholder et stof som gulner når det udsættes for sollys, UV-stråling.
Når fyrretræ bearbejdes med f.eks. en kaustisk sodaopløsning, (eller pibeler eller andet.) Indgår kaustisk soda i en kemisk forbindelse med ovennævnte stof, (som jeg ikke kan huske hvad hedder), hvilket hindre at fyrretræet gulner. Altså forbliver og opleves som hvidt! Som oftest sæberbehandler man efterfølgende for at beskytte træoverfladen.

Men den kemiske proces foregår ikke når behandlingen foretages på egetræ.

Så vidt så godt.

Så vidt jeg ved kan der købes sæber som indeholder et hvidt farvepigment. Som du kan vaske din bordplade i. Men det er jo ikke sikkert at fabrikanten vil fortælle dig hvad pigmentet hedder. Og om det er velegnet til egetræ.

Derimod kan du købe hvidpigmenteret LAK. Som du kan lakerer dit egetræsbord med. Og så slipper du osse for alt det sæbepjat. >)
For de af jer der gerne vil have hvidt pigment i jeres sæbe kan I bruge pibeler, hvis det ikke skal farve for meget. Hvis I gerne vil have det mere hvidt skal I bruge en knivspids (og jeg mener en knivspids) titan hvid, så får I masser af hvidt farvestof i jeres sæbe.

Det er korrekt at der er forskel på fyr og eg-træ hvorfor man også skal behandle med forsigtighed. Men for at sæbebehandlingen skal virke er det ULTRA vigtigt at man får fat i de rigtige sæbespåner, og det er derfor du synes at sæbevandet er noget tyndt sjask. Gammeldags sæbespåner bliver en fed og tyk grød som man netop massere ned i træet med en god og hård skurebørste og kun ved at blive ved med at gentage behandlingen får man den flotte skurrede/bløde overflade som sæbebehandlede møbler har. Derfor kan jeg kun anbefale at du tjekker din pose med sæbespåner. Fedtprocenten skal være over 70 - gerne 80% ellers virker det IKKE!

Håber det kan skabe lidt ro over forvirringen med at sæbebehandle møble. Det samme gælder for ludbehandlede gulve eller rengøring af lædermøbler. Tjek endelig jeres sæbespåner ...


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


@Høkeren Det var lige det svar jeg eftersøgte.TAK
Hej Carsten

Jamen selv tak. Det har også taget os noget tid at finde ud af hvori forskellen på sæbespånerne består. Men nu har vi altså løst mysteriet.

God arbejdslyst!

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Men man kan bare ikke altid afkode varedeklarationen.
Levevis hvide sæbespåner (fra Fakta) siger  "sæbe > 30 %", men sæbeindholdet er i realiteten over 90 %.
Sæbeprocent og fedtprocent er teknisk set det samme inden for få procent.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis