Malet træ terasse, hvilken sort?

Så er det blevet tid til en gammel traver igen. Jeg skal til at lave en træ terasse og er meget i tvivl om hvilken træsort, jeg skal anvende. Her er hovedkravene til terasse/træ:

  1. Vi forestillede os at terassen skulle males hvid (også gulvplankerne). Vi forstår godt at der vil være slid på gulvet, så det kan være vi dropper at male gulvet, men som udgangspunkt kunne vi godt tænke os den helt hvid. Alternativt bare rækværk malet.
  2. Vi er ikke vilde med trykimprægneret træ af miljømæssige årsager.
  3. Bæredygtighed spiller også en rolle, så vi er heller ikke begejstret for eksotiske træsorter, der er sejlet jorden rundt for at komme til Danmark. Jeg antager at det udelukker de fleste hårde træsorter (ipe, teak og lignende).
  4. Det skal ikke koste en bondegård.

Jeg er ikke i tvivl om at hårdt træ giver en flot og (forholdsvis) vedligeholdelsesfri terasse, men hvis vi alligevel har tænkt os at male træet hvidt generer det mig ikke. Men hvilke træsorter er der så tilbage?

Det må vel være fyr, gran og lærk? Umiddelbart tænkte jeg på at bruge lærk, men jeg har læst mig til at lærk nemt får sorte pletter (hvilket vel egentlig ikke er et problem, hvis vi maler det jævnligt, eller?). Derudover virker det også som at lærk har en tendens til at vride sig med tiden (mere end fyr, gran?). Jeg har ikke et problem med at bruge fyr eller gran, men jeg ved ikke hvor holdbare sorterne er. Jeg havde tænkt mig at give træet linolie og male med linoliemaling, men er i tvivl om linoliemaling er vejen frem på gulvet.

Og så er der også noget, som hedder Superwood. Jeg kan se at det er imprægneret, men det virker trods alt, som det gøres "nænsomt". Er der nogen med erfaringer med denne "træsort"?

Peter

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Malede gulvplanker skal nærmest slibes og males hvert år, med mindre du kan leve med lidt afskallinger og misfarvning. Jeg vil tro, at hvide planker vil skulle vaskes efter hver eneste regnbyge for ikke at se alt for snuskede ud. På den anden side undgår du at blive blændet af solgenskin så længe plankerne er beskidte.

Tror det er en mindre god ide..

Jeg ville overveje kompositbrædder - hvis de da kan fås i hvid.
Hej

Umiddelbart vil jeg også sige at en hvid udendørs terrasse lyder som fast arbejde.
Jeg mener ikke at kombinationen med lærketræ sammen med linolie er en specielt god løsning til vandrette flader. Der vil komme til at ligge snavs og vand i længerer tid af gangen på en terrasse og ingen af produkterne er specielt egnede til dette.

Jeg vil også anbefale komposit brædde. Vi forhandler dem ikke selv i hvid, men jeg ved at de findes.

Venlig hilsen

Steffen
www.k2komposit.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også