Påfyldning af solvarmeanlæg

Hej Allesammen

Jeg er ny i dette forum, men har et spørgsmål eller to.

Jeg har et gammelt solvarmeanlæg (Argon) som egentlig fungerer godt nok, dog har jeg i de sidste 4-5 år været nødt til at bestille en vvs-mand til påfyldning af mit anlæg.
 
Jeg har set at denne vvs-mand har en form for pumpe som han bruger til påfyldningen, det er et aflangt firkantet kar med en stang til at pumpe med (måler ca. 50-60 cm i længden og ca. 25-30 cm i bredden), er der en som ved hvor man kan købe sådan en "fætter"? - eller noget magen til som kan bruges til formålet.

Et andet spørgsmål går lidt ud på det samme, kan det være rigtigt at jeg skal fylde anlægget hvert år? - burde det ikke kunne holde i nogle år dette kølervæske man putter i ?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Jeg har et solvarmeanlæg, og der blev væsken (Glykol) bare pumpet ind med en pumpe til at sætte på boremaskinen, så blev der lavet cirkulation ned i dunken hvor den sugede fra, så alt luft kom ud... det tog vel 15 min. i alt..

Jeg fik det sat op for 4 år siden og har ikke fået fyldt efter.. Så jeg vil tro du har en læk i dit system..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Har altid brugt en speciel punpe, men en trykspand kan da ogs bruges.
kamb: Jeg har boet i huset nu i 18 år og har måske haft vvs-mand på solfangeren 8-10 gange men det er i de sidste 4-5 år jeg har været nødt til at have ham på besøg hvert år for at fylde på, umiddelbart er der ingen utætheder, jeg har tjekket hele systemet, sidste år fik jeg den store tur med udrensning af hele systemet (der var meget skidt i systemet) samtidig fik jeg sat nogle nye stumper på hist og her samt ny cirkulationspumpe.
Trykmanometeret viser nu 0,5 bar og iflg. nogle udregninger skal den stå på 1 bar (der er ca 5 m fra bunden af tank til toppen af solfanger)(5 /10 + 0,5=1)
bthye: Ja det er lige præcis sådan en jeg søger :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis