gavlbeklædning, tætning omkring vinduer


Hej,

Jeg skal inden længe igang med at skifte beklædning på min gavl. Det bliver noget klink-halløj.

Det jeg er lidt i tvivl om er, hvordan jeg laver det vandtæt omkring de 2 vinduer der er. Der skulle vel ikke være nogen der ligger inde med billeder eller andet der på pædagogisk vis kan forklare lidt om hvordan jeg på nemmest vis får lavet det tæt omkring vinduerne.

Jeg har hørt lidt om at jeg laver en ramme omkring vinduerne som klinkbrædderne stødes op til. Og så en gummifuge mellem denne ramme og så vinduet.

Men hvordan så mellem rammen og klinkbrædderne? Der vil jo også være en lodret utæthed hele vejen ned. Hvordan gøres den tæt?

Gode ideer modtages gerne :-)

Tom
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen der ved noget? :-)
Tomder.

Kan du lægge et par fotos ind her, fotos siger nogen gange mere end mange ord.

Hvis du har du en not i karmen (siden) til dit vindue kan den ramme laves sådan at rammen kan passe ind i noten, så har du en afslutning.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ork jow.

Men problemet er at det er svært at finde detaljerne på nettet.

Hos TRÆinfo kan du købe en anvisning som hedder Træ 55, Træfacader.
Som jeg ganske vist aldrig har læst, men som jeg er 100% sikker behandler dit spørgsmål.
http://www.traeshop.dk/shop/trae-55-traefacader-178p.html

Måske kan den lånes på biblioteket.

Prøv at google på træbeklædning.

Det er også muligt at du kan blive lidt klogere på principperne ved at kikke på Cembrits monteringsvejledning for HardiePlank:
http://www.cembrit.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fDE%2fBrochurer%2f381_Montagevejledning_HardiePlank.pdf

Eller måske endnu bedre: Bølgeplader på facaden;
http://www.cembrit.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fDE%2fBrochurer%2fBlad_383_-_B%26oslash%3blgeplader_facade-5.pdf+(700+KB).pdf

Der er ihvertfald beskrevet detaljer over og under vinduer.
Så mangler du blot langs sidekarmen.???

Mange tak for jeres svar :-)

Det er lidt svært med billeder lige nu, da jeg befinder mig på færøerne og først er hjemme i DK om en måneds tid :-)
Jeg tænkte at jeg bare lige ville undersøge hvordan og hvorledes inden jeg kommer hjem og skal igang.

Men der er jo til lidt læsning i de links, så det vil jeg kigge på.
Hvis du befinder dig på Færøerne, har du da alle tiders chance for at lure deres  træ gavlklædnings teknik af. Og der oppe skal det virkelig kunne holde til noget.
Annonce
hehe.. okay, så omkring færøerne, til søs på inspektionsskib :-)

Men vi kommer da i havn af og til :-)
Hej Tomder

Du kan også få lidt inspiration fra disse sider om vinduer og vinduesmontering..
Konkret om fuger om vinduer men også mange andre gode detaljer om vinduer.
Og på klik et håndværk er der et par inspirerende filmklip om vinduer.
Fortsat god inspektion på søen.
hilsen flemming
Tak for det Flemming, der var også lidt at kigge på :-)

Jeg har endnu ikke helt fundet noget der giver svar på hvordan jeg tætner 100% mellem enderne på klink-brædderne og det de stødes op mod.

Men jeg hitter nok ud af noget. Og hvis der ellers er der en håndværker der har noget at byde ind med gør det skam heller ikke noget :-)
Tak for det Flemming, der var også lidt at kigge på :-)

Jeg har endnu ikke helt fundet noget der giver svar på hvordan jeg tætner 100% mellem enderne på klink-brædderne og det de stødes op mod.

Men jeg hitter nok ud af noget. Og hvis der ellers er der en håndværker der har noget at byde ind med gør det skam heller ikke noget :-)
Der skal ikke tætnes til det de støder op imod. Brædderne skal skæres så de passer, og så er det det.

http://www.lyrk.dk
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis