Ang. jord til urtehave

Jeg vil prøve at dyrke noget purløg og persille i nogle altankasser jeg har købt. 
Jeg har købt persille frø og så får jeg nogle knolde purløg af bekendte, der er vant til at stå udendørs.

Har undersøgt hvad jord sådan noget skal plantes i, men det er jo en kæmpe jungle. Kan man tage ud til at planteskole og købe noget jord det vil trives i, eller skal jeg bare tage noget fra haven og håbe på det vil gro dér?

Jeg vil også prøve at dyrke noget grønkål i et bed i haven, men igen, man bliver næsten slået ud af alle de krav til jorden om næringsstoffer og ph værdier og meget andet. Jeg ville ikke ane hvor jeg skulle starte.
Hvordan skal jeg forholde mig til alle de krav til jorden?

Hvilke urter er de mest taknemmelige at dyrke selv?

På forhånd tak

LIFT-EAT-REST-REPEAT

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du går lidt for meget op i kemien omkring jord ! Glem det og så sår du i det jord du har, fræs jorden op så den igen bliver løs tilsæt lidt NPK gødning kultiver let og så. Enklere kan det ikke siges. Det der så er arbejdet ved det, er at holde jorden fri for ukrudt i mellem rækkerne. Persille og Purløg er yders taknemlige planter det stort set kan gro i alt, så tag du bare lidt jord fra haven og fyld i dine kasser.
Alle skal lære sin have at kende, der findes ikke nogle faste regler. Du vil efterhånden finde ud af hvad der gror let og hvad du knapt har så meget held med. Det er en af de gode ting ved en køkkenhave
Jord til altankasserne kan man selvfølgelig tage i haven, som Håndværker skriver. Men ellers køb en plantesæk, som er på tilbud alle steder for tiden, og brug jorden derfra.

Persille kan du naturligvis så, men det kommer ikke bare sådan lige op og er klar til brug. Du skal ikke forvente at persillen er klar før hen efter sommer. Så kommer du forbi et godt tilbud på persille i potte hos købmanden, så tag et par potter med og plant i altankassen, så du er dækket ind til den såede persille kommer op. Indledningsvis må den omplantede persille ikke stå for varmt og solrigt idet rødderne lige skal have tid til at få fat i jorden. Det kan være nødvendigt at trække en pose (med et lille ventilationshul i toppen) ned over persillen, som et lille drivhus, for at hjælpe det igang.

Mht urtehavejord, så forsøg dig frem med den jord du har og find det der gror bedst og lad være at gøre det til en kunstart. Vil du dyrke kål er der dog et par ting det er værd at huske. Du kan så kål, men jeg ville vælge at købe små planter i bakker til udplantning (eller forspire selv i bakker) for at imødegå en uheldig frøspiring i haven (fugle, vand, kulde). Når planterne er kommet i god vækst skal kål have noget gødning at leve af hele livet og samtidig skal kålen have vand, hvis den skal blive til noget. Til sommer skal du være vågen overfor kålsommerfugle. Larverne kan rundbarbere en kålplante fuldstændig.

I kategorien nemme grøntsager synes jeg hører sådan nogle som gulerødder, ærter og løg. Men nr 1 er nok kartoflen (og jordskokken), og hvis du først en gang har fået nye selvdyrkede kartofler til midsommer, så har du altid kartofler efterfølgende.

Krydderurter som timian, salvie og rosmarin er også nemme, og gode at have ved hånden i frisk version. De kræver kun en lun plads og lidt vand evt. i potter på altanen. 
Mange tak for svarene, nu har jeg lidt mere gåpåmod:0)

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Men hvis man så køber nogle duske persille i bakke og planter dem ud, vil de så bliver ved med at vokse og vokse sig større og udvikle flere blade, eller hvordan fungerer det, for ellers er der jo ikke rigtig nogen grund til selv at så dem.

Har planteskoler typisk krydderurter til salg?

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Har du først en knold persille, så har du den resten af livet, den er endda vinterhårdfør, når den er nået op i en hvis størelse. Når du klipper af den skyder der nye skud frem, det der helst ikke må ske er at den begynder at gå i stok / blive for høj. Så bruger den al sin energi på stokkene for at danne frø.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis