Gulvvarme eller radiatorer eller begge dele

Vi skal bygge nyt hus!

Hvordan undgår man at sådan et velisoleret hus bliver alt for varmt, når solen skinner ind gennem vinduerne mv.?

Jeg tænker på om en kombination af gulvvarme og radiatorer giver den bedste regulering.
Er det muligt at lade gulvvarmen styre af en en infrarød termostat sat til ca. 18 grader og så lade radiatorer klare de sidste 2-3 grader?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I vores hus er det halve af fællesarealet gulvvarme. Derudover har vi radiatorer. Min erfaring er, at gulvvarmen giver en fantastisk jævn varme og et godt indeklima. Vi har ni meter vinduer, så der kommer megen sol ind. Men termostaten lukker selv ned, når der bliver varmt. Super! Bagdel: så snart en værelsesdør står åben, drøner varmen fra gulvet derind og opvarmer rummet. hvis der er megen frost udenfor, er vi nødt til at bruge radiatorerne, da kuleindfaldet fra vinduerne ikke kan holdes nede via gulvvarmen, skulle det kunne lykkes, kan du ikke gå på gulvet for varme. Når det er sommer og du normalt har lukket for varmen, kan et klinkegulv godt være meget koldt at gå på om aftenen. Husk at et gulvvarmesystem, er en del timér om at komme op på,drifttemperatur igen. Gulvvarme ER lidt dyrere i drift end radiatorer, da der en smule spild, selv ved god isolering (vi har 300 mm under). Men alt alt synes jeg det er en fordel med både tadiator og gulvvarme.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis