Undertag på garage med fladt tag...

Hej alle på LDS... 




Min kære fader er ved at lave sin dobbelte car-port om til en isoleret garage. (8x6m) Selve garagen er af træ og der kommer 100 mm isolering i loft og sider.
Taget på garagen er desværre meget faldt (ca. 3-4 grader) og det er beklædt med stål trapez tag. Dette tag bliver ikke udskiftet da det er forholdsvis nyt. Men som mange andre også har oplevet her på siden giver dette ståltag noget kondens om vinteren. Dette skal naturligvis ikke ned i isolering! Derfor er planen at lave ventilation på 60-70 mm mellem ståltag og diffusionåbent undertag.
Den bliver ikke permanent opvarmet, men der kommer en solarventi som skal udskifte luften og forhåbentlig holde den frostfri. Derfor kommer der heller ikke dampspær for at undgå den modsatte effekt om sommeren.

Spørgsmålet er bare hvilket undertag man så skal vælge..?? Hvad jeg kan forstå på det hele er at det er lidt et spørgsmål om man er til banevare eller huntonit f.eks... Jeg har spurgt min lokale tømmer som mener at det ville være fint med et banevare produkt når der kommer den ventilationsspalte på 60-70 mm.. Den lokale Stark mand foreslog en pressening!! - Dette valgte jeg dog og ignorere.. Godt nok skal den ikke holde 25+ år. Men jeg vil helst undgå at lave det om om 5 år...
Ulempen ved huntoniten er at jeg kan ikke ved hvordan man laver overlap, og hvis man gør så kommer der et fald til 2 sider i stedet for en side...

Hvad siger I derude? Er det helt af H-til med banevare på den garage? 


Jeg takker og ser frem til svarene... 



VH Martin



5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For det allerførste skal trapez-tag og lægter af for at lave det undertag.

Dernæst tror jeg også at det smarteste vil være et banevareundetag. (Men det er lidt problematisk at ingen af dem er godkendt til mere end 10 gr. tagkældning.)

Der skal kun meget lidt modstand til for at vandet ikke kan løbe ned i tagrenden eller udhænget.

Men eftersom det kun handler om kondens sker der måske ikke noget videre ved om der danner sig pytter på dugen. Den beskedne fugtmængde vil hurtigt fordampe.

Men det er en lidt tricki konstruktion. Måske ville det være bedst med et diffusionstæt materiale. Men så skal ventilationen være nedenunder undertaget. (Faktisk som Starkmanden foreslår. Formodentlig af vanvare - men alligevel) >)

Måske ville det allersmarteste være at tænke i en vindspærre/isoleringsafdækning. Med vindpap. Som er diffusionsåben - og vandtæt. Men ikke fritbærende, dvs. at det skal være understøttet af isoleringen.

Det er en misforståelse at der ikke skal være dampspærre. I det øjeblik du vælger permanent opvarmning om vinteren vil den mangle.

Egentlig kan man også spørge hvorfor garagen overhovedet skal isoleres. Når den ikke skal opvarmes???
1. Solarbent til næsten 50 kvm holder ingenting frostfrist. Men med 100 mm isol. Skal der dog en del frost til før den går gennem. Jeg synes i skal tage tyren ved hornene og hove det tag af og lave underdugen på traditionel vis med dug og klemlister. Når du isolerer loftet, som smæk en dampspærre op, før du beklæder med f.eks. Rustikker. Det samme i væggene. Når engang din far opdager, at det ku være dejligt med en ovn, er det forberedt til opvarmning. Desuden holder spærren også en el træk ude. HUSK at sætte en isoleret port i, ellers kan det hele være ligemeget (efter min mening)

 

Tak for begge svar.. :-)

Grunden til den skal isoleres er at undgå der bliver minus 10-15 grader i garagen. Og så når man skal lave bil en weekend eller to kan man sætte varme på. Men når den ikke er permanent opvarmet vil der jo komme kondens på den forkerte side af dampspærret om sommeren..?
Ang. solarventi, der har jeg læst flere har det i deres garager og er fint tilfredse med det kan holde det frostfrit. Har du selv erfaringer med det? Nu regner jeg med det skulle være sådan en SV14A som er en af de lidt større modeller..
"Men når den ikke er permanent opvarmet vil der jo komme kondens på den forkerte side af dampspærret om sommeren..?"

Nej.
Det er rigtig at det rent teoretisk kan ske. Men det har ikke nogen videre betydning fordi evt. fugtophobning udtørres af de høje sommertemperaturer.
Alle danske sommerhuse udføres med dampspærre - uanset om de opvarmes eller ej - om vinteren.
Når det lige præcis er en garage med en port vil temperatur og fugtforhold være ens på begge sider af væg/tag om sommeren.

Jeres udfordring er vinteren. >)
Okay..! Det er da en væsentlig information, for jeg har fået det modsatte af vide af både en tømrer og byggemarkeds rådgiver. Det må jeg vist heller undersøge lidt nærmere så. :S
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis