Skift af tændrør

Hej

Jeg har en Skoda Octavia 1.6 (101 hk) fra 2000 som jeg gerne vil skifte tændrør på.

Nu da jeg kigger på motoren ser det ud som om at det ikke er lige til.

Er der nogen som kan fortælle hvordan man skifter tændrørene sådan skidt for skridt.

Evt en lille guide.

På forhånd tak.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der sidder sikkert bare en plastic plade over motoren med en ordentlig skoda tekst på, denne tages af og så skulle du gerne kunne se de 4 ledninger. Af med dem, ud med tændrør. Stil elektroder på de nye.Fanatikere giver dem alufedt på gevindet. Jeg giver dem i mangel på alufedt lidt kobberfedt.

I med de nye, som kun strammes læt.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Hvis det er lavet som på en SEAT, er det nok tændrøret til cylinder 2 og 3, der er det største problem. Har du ikke et billede af dyret?  Det kan godt kræve lidt specielt værktøj. Tændrørshætterne kan du tage af med to spidstænger, til at holde i metallet på hætten.

fase
Hej

Her er 3 billeder hvor man kan se hvordan tændrørene er placeret som du kan se er der ikke meget plads at arbejde på, når man skal ind til tændrør nr. 2 og 3.

Jeg har lavet mig fortælle at man skal pille indsugnings manifolden af for at kunne komme til. Jeg har købt en Haynes bog hvor man kan se hvorledes man skiller manifolden af. Tusind tak for jeres svar.

http://f69.myupload.dk/getfile/1pavGfxbc
http://f69.myupload.dk/getfile/1p7Ywii71
http://f69.myupload.dk/getfile/1uBIMkSno
Hvor bliver jeg dog glad for min gamle Land Rover når jeg ser sådanne billeder!

Med venlig hilsen
ktm

Til ktm, du har fuldstændig ret, man skulle tro at tændrørene var monteret inden topstykket blev monteret. Heldigvis skal de kun skiftes for hver 60.000 km.
Til max1.
Du behøver ikke at pille indsugningsmanifolden af, før du skifter tændrør. Du starter med at pille tændrørshætterne af endten med et specielt værktøj, som du selv fremstiller, eller med to spidstænger. Hiv endelig ikke i kablerne. Tændrørene 1 og 4 er som regel ikke noget problem, men så kommer 2 og 3, der bliver du nok nødt til at have en tændrørsnøgle med et led, som gør at du kan komme ind under manifolden og som er forsynet med en skralde, så kan det lade sig gøre at få tændrørene ud uden at afmontere indsugningsmanifolden.

fase
Annonce
Jeg er ingeniør og har konstrueret en del ting gennem årene, og det der ville godt nok være en 'ommer' i min verden. Enten skal sliddele kunne serviceres nogenlunde nemt, eller også skal de ikke skiftes under normale forhold, men mon ikke VAG trods alt regner med mere end 60.000 km i sådan en motor... ?
Det eneste positive der er at sige er at de trods alt ikke har nittet tændrørene fast eller lavet det, så de skal skrues den anden vej ud (altså ind i topstykket... )

MVH Leo

Du kunne også køre ud til Bernt Hansen Auto, på Glerupvej i Rødovre og spørge om du må se specialværktøjet til at pille tændrør ud på en Jaguar V12 HE.
Når du har set det, kan du vurdere om det kan bruges og så selv lave noget tilsvarende. Jeg kan ikke rigtig vurdere tændrørenes præcise placering pga hætter og andet stads.
Du får ikke lov til at låne det, og du skal ikke komme anstigende med en smøg i kæften og en bajer i lommen!

Med venlig hilsen
ktm

Vi kan meget hurtigt blive enige om, at det er besværligt at skrue to af tændrørene ud. Når jeg skriver som jeg gør, er det fordi jeg ikke har investeret i det nødvendige værktøj, fordi det er så sjældent, at det skal bruges. Skifteintervallet for tændrørene er ikke grebet ud af luften, men taget fra SEATs servicehæfte, som fulgte med da jeg købte bilen.Jeg kan næsten forstå, på ktm at det er næsten lige så besværligt på en Jaguar. 
Motoren er forøvrigt den samme som sidder i Audi A3, og derfor er taget fra VW gruppens "reservedelslager".

fase
Godt jeg kører diesel! Hvad skal et autoriserete værksted have for at skifte røreren?

Aner ikke hvad det koster på værksted. Det havde heller ikke været et problem, hvis min motor havde stive tændkabler .

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis