Hvordan tilsluttes NUL på Danfoss CI 25 kontaktor

Har anskaffet en stor gammel bordrundsav med 400 volts motor. Med saven fulgte et motorværn der tidligere har været monteret på 'noget andet'. Dette motorværn er pænt monteret og består af en klemskinne, en Danfoss CI 25 kontaktor og en CB-NO sluttekontakt. På nedenstående foto er markeret de fire ledninger der fører til-fra motorværnet:
  1. ledning til ekstern start-stop
  2. ledning til motor (endnu ikke monteret på motor)
  3. ledning til indgående strøm (hedder det det?!)
  4. ledning til seperat nødstop

Denne vil jeg selvfølgelig gerne koble på saven men har et (par) spørgsmål:


  • Hvor skal NUL - 3B/ blå ledning fra indgående strøm monteres på kontaktoren -  




  • Hvor skal beskyttelseslederen 3A fra indgående strøm monteres? På klemmen yderst til venstre?
Som det nok fremgår er jeg ikke elektriker, og jeg har meget respekt for disse sager. Men da jeg jo ikke roder 'direkte' med stærkstrøm, men noget der senere tilsluttes når det er samlet føler jeg det er fhv ok. Potentielt vil jeg selvfølgelig kunne brænde motoren af hvis og i fald ...

Ledning til motor (2) er som sagt endnu ikke monteret. Saven vejere knap 300 kg og motoren/dækslet til terminalerne er så godt indkapslet gemt at jeg vil montere motorens eksisterende ledning på motorværnet i stedet. 



Saven har jo virket med denne montering, men som det kan ses på billedet så har 'elektrikeren' vist været farveblind. Det piner mig at skulle overføre dette til motorværnet, men har som sagt ikke umiddelbart mulighed for at komme til motoren

Ingen NUL men kun 3 Faser og en beskyttelsesleder er det i øvrigt normalt ?

/bjørn

Har anskaffet en stor gammel bordrundsav med 400... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tænd-Sluk kontakten:
  • NC afmonteret og testet ok (bipper afbrydes ved tryk på knap)
  • NO afmonteret og testet ok (bipper ved tryk på knap)
Nødstop kontakten:
  • NC afmonteret og testet ok (bipper afbrydes ved tryk på knap)
Spolen testet ok: Klaprer højlydt med 230 volt fra anden (ekstern) ledning med stik på

Så fik vi afgjort at spolen virker. Nu mangler vi så bare startfunktionen. Prøv at trykke ankeret på kontaktoren ned, så bør kontaktoren trække og forblive trukket, indtil du trykker på stopknappen. Eller forbind 26 og 28, så skal relæet også trække. Hvis det virker, startknappen også virker, har du sandsynligvis en afbrydelse i dit kabel til startknappen.

fase
Klaprer højlydt med 230 volt fra anden (ekstern) ledning med stik på




"Klaprer" højlydt.. Den klapper vel kun 1 gang når du sætter spænding på??

Bare for at være sikker. Hvis ja, følg S.Fabrins svar..

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Hejsa,

Ved ikke om du har fået helt styr på dit projekt. Hvis du følger den tegning jeg har lavet, så burde det virke. Hvis du har nogle spørgsmål kan du bare skrive

W1, W2, W3 og W4 = Kabelnumre
S1 = Start-knap
S2 = Stop-knap
S3 = Nødstop
Q1 = Kontaktor (Danfoss CI-25)
X1 = Klemrækken
M1 = Motoren




Med venlig hilsen
Nikolaj
Her er lige billeder med lidt mere beskrivelse på tegningerne



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis