Lm 21 vand i kahytten

Hjælp
Jeg har opdaget der har stået vand i kahytten ( se billed) her i vinter og gulvet et slået op,kan der sket noget ved det,eller skal det rep.
Det er min første båd,så jeg ved intet
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er det ikke et utæt vindue eller noget hvor vandet er løbet derned.

er båden på land eller ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja,båden har stået på land i vinter
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
båden er tæt nu også efter regnvejr,muligvis har det stået der ved køb,havde ikke tjekket det før vinter,kan der ske noget ved det eller skal det rep.
ja båden er på land
Hvis båden er tæt nu, så vent og se tiden an, du skal jo finde ud af hvor den evt. utæthed er, for at kunne reparere den.
Kondensvand kunne det jo også være...

mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Jens
Tak for svaret
Kan jeg sætte båden i vandet,og se tiden an ?
du kan sagtens sætte båden i, typisk er det ved vinduer og luger, eller kaleche der kommer vand ind.

En gang spuling med vandslange, omkring vinduer mv. vil også vise evt. utætheder.


Sålænge utæthederne ikke er under vandlinien, mener jeg ikke søsætning er et problem.

mvh jens
Hej Nord - Hvad mener du med "gulvet er slået op"

forklar lige hvad det betyder - fordi det er faktisk lidt svært at se hvad du vil vise med billedet.
det røde krymmel - hvad er det ? dårligt træ eller rust eller ?

Hvis du mener at noget glasfiber er gået løs på grund af frostsprængning, så skal det måske repareres - så det er måske vigtigt at få det afklaret.

lad os høre - mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej Ellida
Tak for din mail/hjælp
"gulvet slået op" I første felt er 2 hjørner slået op (billed)
Hej Ellida
Tak for din hjælp
"gulvet slået op" du kan se hjørnerne er "sluppet"
 Jeg tror det jernstumper(ballast ?) som har ligger og rustet hen over vinteren,da de 2 felter i kahytten var fyld med vand,hvis jeg kradser i det kommer der flere jernstumper op,men det tørre mere og mere og båden er tør nu,selv efter vask af båden med masser af vand,men hvad med næste vinter.
Hele loftet i kahytten var fyldt med store vandperler 
Mvh Nord
Hej Nord

Ja så tror jeg at jeg forstår hvad det er - nemlig 2 forskellige ting du skal have styr på:
A: Hele loftet var fyldt med vandperler - det er fugtig luft som afsætter vand på det kolde ruftag.
Om vinteren skal båden kunne tørre ud indvendigt, så der skal være meget god ventilation - hvis den kan få overdækning, så hjælper det til at der ikke kommer så meget temperatursving på båden, og der kommer mindre fugt ind i sprækker osv.

B:
Din LM har nok en masse jernpropper som ballast med noget glasfiber over. Måske er jernpropperne støbt ind i polyester - måske ikke.
Det lyder til, at der er kommet vand ned i jernballast stumperne, som så har frostsprængt det glasfiber der er lagt over.
Det er ikke godt når der kommer vand ned i mellemrummene imellem jernstumperne, fordi det er næsten umuligt at få tørt til næste vinter, så det ikke giver problemer igen.

Løsning:
Du bør finde en bådkyndig og glasfiberkyndig, for at få problemet ordnet så der ikke kan komme vand ind i lukkede rum i bunden -
Jeg vil tro at du skal gøre dette:
Rive det løse glasfiber af
hive alle jernpropperne ud, hvis de ligger løst - rense dem for det løse rust.
Rense hulrummet i kølen så man kan støbe jernpropperne fast igen
støbe jernpropperne fast ved at lægge dem ned, og hælde polyester over - eller epoxy.
Eventuelt kan man lave ballasten på en anden måde så det kan tages ud, men det er et projekt for sig.

Hovedsagen er, at bunden ikke kan gemme på vand, som frostsprænger senere - men i praksis er det nok umuligt at undgå, at der kommer noget vand ind, så derfor er det vigtigt, at båden kan tørre helt ud om vinteren.

Hvis du ikke orker den store omgang nu, så læg lidt glasfiber over for at holde på det løse jern, og sejl hele sommeren, og så få alt vand ud og få det repareret til næste vinter.

(Jeg har selv været med til at støbe ballast ind i LM-ére i de glade 70ére på bådværksted i Faaborg, hvor der blev solgt mange. Dengang lavede vi dræn til et dybt sted + lagde vi jernpropperne ned i bunden og hældte polyester over - i flere omgange. )

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også