tilkalket rør

Jeg har en bekendt, som bor i et alm. parselhus fra starten af 70. Hans koldtvandslinie fra bryggers til køkken en næsten kalket til. Røret er et 1/2" galv nedtstøbt i beton fra huset blev bygget. Jeg har foreslået ham en afkalkning med saltsyre, som den eneste løsning, hvis der ikke skal graves og lægges nyt. Er det muligt? jeg tænker på at etablere et kredsløb på linien med cirkulation.
  Venlig hilsen...

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er muligt, men det er også sansynligt, at der kan opstå utætheder i røret, hvis alt kalken ætses væk.

Mener dog man bruger kedelstenssyre, som ikke angriber jernet, men kun kalken.

mvh jens
Ja saltsyre er nok lige stærkt nok.
Hvis du vil sætte det op så det kan cirkulere er eddikesyre er ikke så stærkt, som jens skriver er der også en chance for gennemtæring og det er ikke godt når det er støbt ned. Hvis du vil prøve at cirkulere det, vil jeg anbefale at tjekke at pumpen kan klare det.
Der er også muligheden at han kunne få trukket en ny eks i pexrør.
Det er ikke så ofte koldvandet kalker til, har i tjekket for stoppet filter i blandingsbatt.
Har han evt. prøvet at slukke for vand og tage blandingsbatt. af og se om der er hul eller ej(altså åbne for vand)

it is better to burn out than to fade away
 Det er røret der er kalket til - der går en forbindelse fra køkken ud til udendørshane, som også mangler tryk. Men vi tygger lidt på det og tager fat på problemet lidt senere. Tak for svar...

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis