forspørels

hej er der nogle her der ved hvornår mand begynte at kalle det bermudarig og ophørte med at kalle det marconi rig og er der nogle her der har et gamle bermurmuda/marconirig
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg ved, har det noget med forstagets pladsering på masten
hej det ved jeg men det er hvornår alså hvad for et år mand begynte at kalle det for bermuda rig jeg gerne ville vide for jeg ved at for ca 1895 at mand begynte at kalle dem for marconi rig og før det hed de bermudiask sloop rig
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hej Renek

Her er et lille klip fra maritim ordbog.

Rig med trekantede bomsejl som fokke-, stor-, og mesansejl.
Opr. en ret høj rig på lidt agterhældende master, også kaldet Marconirig i USA.
Typen anv. i småfartøjer omkring Bermuda og må ikke forveksles med Bermudasluppen.
På kapsejladsbåde blev rigtypen introduceret i UK 1911-1912 og er nu den foretrukne rig på alle kapsejladsbåde.
.
Hej Renek
Googlede lidt om dette:

På et engelsk sproget debatforum kommer denne kommentar - at man engang (for sjov) kaldte det en Marconi-rig på grund af afstivningen som lignede en telegraf-mast. Marconi var videnskabsmand der arbejde med telegrafi mv og lavede radiotelegrafi omkring 1900 og videre frem.

(--- http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=31994--- On a point of pure pedantry, I believe that the term "marconi rig" was first used, more or less as a joke, about the type of one piece mainmast for gaff rig, with the topmast socketed into the head of the lowermast, used briefly by the Big Class racing cutters in the 1920's before they converted to Bermudian rig, and the reference is to the amount of rigging needed to hold the tall mast up, which resembled the sort of rigging used on radio masts.)

Det er jo en lidt speciel historie - men det tidsbestemmer udtrykket "Marconi rig" til ca 100 år gammelt udtryk. Hvis man vil tro på den forklaring.

MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis