Internt varmesystem

Skal starte med at sige, at jeg bestemt ikke er VVS kyndig :-)

I vores hus har vi et internt varmesystem med en cirkulationspumpe, som pumper rundt til radiatorerne. jeg skal også en gang årligt fylde vand på systemet, så trykket kommer på 1,5-2 bar.

Mit problem er at der ofte er luft i systemet, og derfor larmer det i radiatorerne. Problemet er det næsten ikke om vinteren hvor varmen buldrer derudaf eller sommer, hvor den ikke bruges.

Men i starten og slutningen af varmesæsonen er der mere uro. Forestiller mig at der nogle gang er ro i systemet fordi ikke skal bruges varme hele tiden.

Jeg tænker derfor, om det er let at lave dette om, så jeg får fjernvarmen direkte igennem uden en cirkulationspumpen, som jo er den hvor larmen kommer fra? Eller har I andre gode forslag?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grunden til at der kommer luft i dine rør, skyldes at der er ilt i det vand du fylder på anlægget. Og det er altså ikke fjernvarme vandet du har kørende rundt i dit anlæg. Fjernvarmen varmer vandet op via en form for varme veksler ! Havde det være fjernvarme vandet, skulle du aldrig fylde extra vand på !!!
Er du sikker på at det er luft?
Hvis det kommer i start og slut af sæsonen kunne jeg mistænke at det er ventilstøj og ikke luft.
Hvis du prøver at sætte pumpetryk ned på din pumpe, når støjen kommer(hvis den kan).ellers kan du prøve at åbne helt op for alle radiatore.

it is better to burn out than to fade away
Jeg er helt klar over at det ikke er fjernvarme, jeg har kørende rundt i mit anlæg. Af samme grund spurgte jeg hvor let det er lave dette om, så man istedet får fjernvarme direkte igennem?


Ja det er luft, der er i mit anlæg
Ja men så er du da virkelig på den, for du må så vidt jeg ved, ikke have fjernvarme vandet kørende rundt i dine egne rør og radiatorer. Heller ikke sikkert at dine radiatorer vil kunne holde til trykket, som er en del højere end det der bruges i radiatorer.
Det kommer jo lidt an på, hvor man bor. Fx. er der direkte fjernvarme i Odense.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis