saga 24 drypper fra køl

Forleden dag kom jeg til at se at der var en løs skal af bundmaling helt nede på siden af kølen på min saga 24. Da jeg pillede skallen af bundmaling af, piblede der lidt rusten vand ud. Nu et par dage efter kommer der et dryp eller 2 i timen.

Nogen der har et bud på hvad det kan være, og evt. hvad jeg skal gøre ved det?

Hilsen Ole
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender ikke saga 24, men har den køl der er støbt ind i fiber eller er den skruet på ?

mvh
kølen er støbt ind i fiber. saga 24 er en motorsejler
Så lærte jeg endnu en bådtype :-)
Når der kommer vand ud kan det også komme ind. Det værste er at vandet fryser og delaminere glasfiberen.
Det kan være vand inde fra kølsvinet der er trængt ned i kølen, eller udefra pga dårlig gelcoat/maling.
Kølen skal tømmes for vand, nemmest at bore et hul i det laveste punkt. så skal hele kølen tjekkes for delaminering og sidst slibes og males med en vandtæt maling ( epoxy ) udvendigt og i kølsvinet. husk at glasfiberen skal være tør, kan tage måneder.

mvh
øv øv..lyder som et stort projekt.
Det er nu ikke så slemt, det værste er ventetiden når man nu så gerne ville i vandet og lege. Men det er vigtigt at glasfiberen er helt tør. Brug evt en af de billige fugtmålere til træ fra byggemarked.
mvh
Annonce
ok. Vil prøve at bore et lille hul og se om der kommer vand ud.
Det ville være rart at vide, hvordan kølen er konstrueret . Er kølen støbt samtidig med skroget, eller er der spændt en metalkøl fast, og så lagt glasfiber på den. ? Især ved den sidstnævnte metode er der risiko for at der er trængt vand gennem fiberen ind til jernet, hvilket har fået det til at ruste, og dermed udvide sig, og springe glasfiberen. En grundstødning kunne ha forårsaget en skade på fiberen, ved begge kølkunstruktioner. Så uanset årsag, nytter det ikke at lukke hullet, hvis rusten er startet inde bagved.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg enig med Lynæs, dog med det forbehold at at Sagaen vist nok ikke har hverken indstøbt eller påspændt køl. Det er "bare" et traditionelt motorsejler glasfiberskrog med en masse ballast i bunden. Jeg ville checke om en evt kølskinne skulle gemme sig under bundmaling og evt epoxymaling? Hvis kølskinnen er boltet op gennem skroget, kan vandet der drypper stamme fra sumpen indvendig, men kan også stamme fra et hulrum mellem kølskinne og skrog, som er fyldt pga. en løs fuge mellem skinne og skrog. I alle fald håber jeg du finder lækagen.

Mvh. Allpass
nu har jeg undersøgt det nærmere, og det viser sig at jeg har haft vand stående (ca 15 l) i det lille dørk rum ved toiletdøren. Det vand er kommet ned i båden fordi jeg hade glemt at sætte de stænger i hardtop kalechen så vandet hade lagt sig på kalechen og løbet ned i bunden af båden. Der har det så sivet ned i kølen og ud i fiberen hvor det er frostsprængt. Nu gør jeg det at jeg sliber alt løst fiber, gelcoat af (ca 15x15x0,5 cm) rengøre med acetone giver det et tyndt lag 2-komponent epoxyspartel og lukker det til sidst af med gelcoat spartel. Sliber det helt fint så det bliver helt glat. Afslupper med bundmaling. Så håber vi det holder.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også