montering og justering af tourney bagskifter (Shimano)

Vil lige høre om der er nogle der har erfaring med dette. Jeg laver en hel del ting selv og alm. justering af udv. gear, skaber normalt ikke problemer. Jeg har lige købt ny kæde, 7g skruekrans samt bagskifter til en SCO Comfort herrecykel. jeg kan bare ikke få skidtet til at virke ordentligt. Ville gerne have lagt et par billeder ind, men det kan man vist ikke....... Så ville det være meget nemmere at forklare. 
Jeg har prøvet fx http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Tourney/RearDriveSystem/SI_6NGRA_002/SI-6NGRA-003-DAN_v1_m56577569830690262.pdf , men jeg kan ikke rigtig bruge den til så meget i denne sammenhæng.
Gear vælgeren er ret slap når den skal have kæden ud på den mindste tandhjul, men det går. Det blot som om der ikke er vandring nok i gearvælgeren på styret, til at kæden kan fås op på det største tandhjul. Det er IKKE de 2 begrænsningsskruer på gearvælgeren der sætter begrænsningen og jeg har også kigget på selve kabelmonteringen, men her kan jeg heller ikke finde fejl.
HJÆLP!!!!!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er lidt vanskeligt når du snakker om 7 gear og linker til noget 6 gears værk,tingene skal jo passe sammen.
Helt korrekt med de 2 skruer på bagskifteren,de har intet med justeringen at gøre men skal kun forhindre skifteren i at ryge ind i egerne eller ud til højre så kør dem på plads til sidst.
Sæt dit skiftegreb i 3 og monter kæden på det rigtige tandhjul ved at sætte kablet på skifteren så kæden kører rimeligt fint på det rigtige tandhjul,skift til 2 og kæden skal hoppe et tandhjul ned,nu justerer du kabellængden på de små justerskruer der er for enden af kablet indtil kæden kører perfekt i 2. gear.
Nu burde det virke men husk de to skruer til yderstillingerne og tension skruen bag på skifteren som løfter kæden op,afkort også kæden så pully hjulene står over hinanden når kæden er på det mindste tandhjul.
God Tour
René
der er den anden måde at monter kæden. over de to største tandhjul
og afkort kæden så "han led med nitten" "hun led" kan nå forbi
hinanden med ca halt led.! svis du trammer kæden med henderne.
der undgår du at kæden bliver slap på de to mindste tandjul.
med baskifteren.

det er rigtig nok at man skal "spore" kæden så den ikke "skraper" eller resler.
lige bag fra kan du se at purleyhjul og en af krans tandhjul er lige ud for hinanden.
så kæden løber lige.!

de to skruer er at begrændse bevægelse på bagskifteren så den ikke
kommer i egerne i hjulet og ikke hopper af på ydertse tandhjul.
og det samme metode bruges på forskifter. hvis det forfindes på cyklen.
så den ikke skrapper kæden i ydeste positioner.!
Tak for de hurtige og velmenene svar.
Jeg har arbejdet videre på egen hånd, men det der har været det største problem er, at gearskifteren og dermed følgehjulene ikke har været in-line med tandhjulene, men har været vinklet. Jeg er nået frem til, at det må være den letmetalbasisplade gearvælgeren sidder på, der er en anelse skæv. Jeg har forsøgt at bøje denne. Det var dæleme svært, så jeg tror det må være en type støøbegods, der er mere hårdt end alm. alu. -det ser dog ud til, at det er lykkedes. Cyklen kører ihvertfald nu - og NÆSTEN som den skal............
Flere ting skal jeg have tjekket. for det første er jeg faktisk lidt usikker på, om Turneyskifteren kun er beregnet til 6 gear og ikke de 7 som der er på kransen. Findes en sådan både til 6 og 7 gear eller er det det universalskiftere?

Metoden som ALBA/Rene skriver om: "Sæt dit skiftegreb i 3 og monter kæden på det rigtige tandhjul ved at sætte kablet på skifteren så kæden kører rimeligt fint på det rigtige tandhjul,skift til 2 og kæden skal hoppe et tandhjul ned,nu justerer du kabellængden på de små justerskruer der er for enden af kablet indtil kæden kører perfekt i 2. gear."  - det har jeg også læst i reparationsproceduren der fulgte med, men har ikke fulgt denne, da jeg (tilsyneladende) godt kan få det til at funke, på nær i laveste gear. Det er som om der ikke er vandring nok i skifteren på styret/tourneyskifteren til at kunne køre ud til hhv. 1 og 7. gear............mystisk (?)

René skrev: " husk de to skruer til yderstillingerne og tension skruen bag på skifteren som løfter kæden op,afkort også kæden så pully hjulene står over hinanden når kæden er på det mindste tandhjul. "
Jeg synes det er MEGET lidt tensionskruen løfter hjulene, men det er måske meget normalt?
Jeg vil gerne sende dig et billede at situationen, hvis jeg må det på en mail (dét kan jeg da finde ud af ;-)  . Har fundet ud af, at det ene følgehjul sidder på et niveau som gør det umuligt at få kæden op på det største tandhjul på bagerste krans. Tensionskruen kan slet ikke løfte det højt nok op. Hvad hulen mon det skyldes?

Ja der findes et utal af systemer,noget passer sammen,noget passer næsten og noget er helt skævt så du skal være helt sikker i din sag,nogle casetter skal også have en spacer monteret ind mod navet.
Den plade du omtaler er geardroppet og den er udover at holde skifteren fast beregnet til at knække/bøje inden skifteren tager skade,hvis F.eks cyklen med eller uden rytter vælter,jeg ville aldrig selv køre med et rettet drop,forrestil dig at det knækker og skifteren kommer i kontakt med egerne.
René
Vær også opmærksom på at tension skruen trykker på den lille plade bukning som den skal og ikke er kæntret så den bare stritter ud i ingenting,den skal lige rettes på plads inden du spænder skifteren.
René
Det lyder helt klart som om du har haft fingrene i mekanikken et par gange :-)  -  det er rart at få svar fra personer der rent faktisk ved hvad det drejer sig om.
Det ville nu stadig være rigtig fint, hvis jeg kunne sende et par billeder, for så er det meget lettere, formentlig, for dig at se om/hvor jeg evt har lavet fejl og om tingene måske ikke passer sammen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis