Isoleret skur, med sokkel/væg delvist under terræn

Hejsa,

Jeg skal have bygget er isoleret/opvarmet værksted, og grundet beliggenheden er jeg en kende i tvivl m hvordan jeg skal bære mig ad. hovedsageligt havde jeg tænkt mig at det skal være en træbygning, med et støbt fundament. men to af siderne af bygningen kommer til at ligge under terræn.

den ene ende gavl vil vende ud imod en teresse og den anden imod et drivhus. de to langsider vender dog ud imod haven som er ca 45 cm over niveauet på teressen - se evt min "illustration":

Jeg havde tænkt på flere muligheder; fundablokke beklædt med polystyren, lecablokke, lecablokke med kerne af polystyren (ved ikke hvad de hedder), støbt hulmur med isolation imellem.

Men jeg har simpelthen for lidt erfaring med denne type bygning.
kriterierne er: skal have en god isolations evne, skal holde vand ude - økonomi har også en afgørende faktor, men jeg vil hellere have ordentligt, end billigt.

Jeg er helt blank og er totalt åben for forslag, også gerne alternative muligheder.

Til sammenligning forventer jeg at lave resten af værkstedet i træ, med 200mm isolering (har overvejet 350mm, men det er måske overkill)

Håber der er nogen som kan hjælpe.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan jo gøres på alle de måder du selv foreslår.
Og et par stykker til.

Hvis du gerne vil have randfundament så kan du jo bruge alm. funda- eller Lecablokke. Som så føres opover terræn hele vejen rundt.
På de to sider hvor gulvet kommer til at ligge under terræn kan du lave en alm. udv. kældervægsisolering - måske endda med et omfangsdræn.

Men fortæl lige hvor langt og bredt det skur skal være. Og hvor højt der bliver fra overside gulv til overside terræn.
Mht. til isolering så handler det jo om hvilken temperatur du vil opretholde. Som udgangspunkt skal du overholde bygningsreglementets krav.
Hvilken opvarmningsform har du tænkt dig?
Hejsa,

Tak for din respons

Jep, jeg havde forestillet mig at de skulle 20-30cm over terræn

Størrelsen er 4x6m udvendigt mål.
Gulvet kommer til at være i niveau med teressen udenfor, Hvorfor højden fra overside gulv, til overside terræn bliver ca 45cm på siderne.

Jeg har regnet med 200mm isolering, som er kravet til et opvarmet rum ved op til 15 grader, 100mm burde være nok til at frostsikre, men for at leve op til kravene, når det skal opvarmes, må jeg derop.
Jeg har en lille el radiator, som fint kan klare det. regner med at slutte det til et solcellepanel med en inverter jeg har liggende, som nemt kan drive den.

eneste grund til jeg tænkte 350mm isolering, var for, måske, at have muligheden for at inddrage det som annex. men det er slet ikke et krav.

/Tonni
Isolering først.

Som du siger. ved opvarmning til max. 15 gr. så er kravene som det fremgår af vedhæftede.(Tilbygning opvarmet 5°C
Lidt andre isolerings krav end jeg huskede, men det er nok heller ikke overrasskende, jeg syntes de ændres ret ofte. det tager jeg højde for, tak

Der hvor terræn kommer delvist op på væggen sørger jeg naturligvis for at der er en lille hældning væk fra værkstedet, ved teressen havde jeg forestillet mig at have en drænrist langs hele gavlen, har en faskine tæt på hvor jeg kan koble den på.

Jeg er dog usikker på om jeg skal høre noget ved den opmurede del af væggen (andet end at pudse den), for at holde eventuelt vand ude, ikke at jeg regner med at der siver en masse vand ned der, men jeg vil bestemt hellere være sikker end at have en drivvåd væg indefor - nogen tanker ?

Annonce
Du får jo et fundament samt en kælderydervæg. Eller en kombination deraf.

Du har en løsning med Leca her:
http://www.weber.dk/lecareg-produkter/find-den-rigtige-loesning/kaeldervaegge/kaeldervaegge-udfoerelse.html

Og det ser jo overordentlig komplicert ud.

Om du dropper omfangsdrænet, opmurer som vist og overfladebehandler som angivet så skulle den væg være tør.
Du kan så isolerer udvendigt med f.eks. 50 mm terrænbatts eller flamingo, (fra overkant af væg til ca. niveau af gulvisolering).

Den del af isoleringen der er over jordhøjde beskytter du med f.eks. en 8 mm eternitplade. (Som sikres mod at synke ved fastgørelse i bundremmen for din træskeletvæg)

Du kan også finde alle andre oplysninger om fundamenter og vægge på ovennævnte Leca hjemmeside. (Men husk nu på at det kun er et skur. >))
Åh, fantastisk side, jeg havde ellers rodet den igennem, men havde ikke set dette. det gav mig lige hvad jeg havde brug for. så mange tak for det.

ja det er omfattende og ikke nødvendig til min brug, men den der overflade behandling, som du også foreslår, lader til at gøre tricket.
og ja det er om lige at holde sig i skindet.
 jeg siger mange tak for de gode råd og linket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis