gulvvarme

skal have nyt gulv i køkken/stue men er lidt i tvivl om hvordan. rummene er sammen hængende på ca 55 m2. der er kælder og krybekælder under så jeg kan ikke bare fylde det hele op og støbe beton med gulvvarme. det gamle gulv er brædder på bjælker/strøer med en afstand på 90cm det er vel for langt til spånplader, så kan man brække gamle gulvbrædder op, isolere,  lægge dem ned igen med afstand til varmefordelingsplader pexrør og så evnt en osb eller krydsfiner. der skal pergo på til sidst. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ligner mit projekt - huset er fra 1939 og gulvet lå på 200x200mm strøer, og var vind og skævt.

Jeg gjorde således:

1. Brækkede gulvet op og smed det ud
2. Skruede T1 45x190mm bjælker på begge sider af strøerne så alt var i vater
(der hvor jeg havde krybekælder isolerede jeg før jeg gik videre med pkt. 3)
3. Lagde 33mm støbebrædder ovenpå med 300mm afstand mellem hver anden brædde, og 30mm luft i mellem (jeg har lagt 20mm varmerør)
4. Lagde varmefordelingsplader (køb dem med knæk, eller du fortryder det) og lagde tykt gulvpap ovenpå
5. Lagde så 22mm gulvspånplade
6. Lagde til sidst 2mm gulvunderlag og flydende gulv ovenpå (husk at gulvunderlaget over krypekælderen bør være med fugtspærre)
Isolerede herefter resten at gulvet fra kælderen

Intet knirker, intet rør sig når man hopper på gulvet og gulvet er 99,8% i vater (jaja, svært at ramme 100% ;-) ).

Min bekymring gik på om varmen ville kunne komme op igennem alt det gulv, men det går fint. Dog er det ikke så hurtigt til at regulere, men nu holder vi en fast temperatur, og har droppet alt hvad der hedder nat-sænking (som i øvrigt kun er godt for støvmider og skimmelsvampe!).

Træt... Meget træt af at renovere hus...
Ok ok tak for svar.. men sådan som du skriver bliver gulv ca 31mm plus pap over varmefordelingsplader er det ikke rigeligt? og de der 22mm spånplader skal de skrues fast ned i bjælker igennem varmefordelingsplader eller er det svømmende gulv med svømmende gulv ovenpå?
over varmefordelingspladerne er der 36mm gulv (22 spån + 14 flydende gulv). spånpladerne er skruet ned i støbebræderne for hver 300mm (så'en cirka) - HUSK at tegne på væggen der hvor rørene løber, og derefter evt anvend kridtsnor til at tegne sporene, så du ikke skruer ned i rørene. husk også at tegne på siden af væggen der hvor rørene vender.

Træt... Meget træt af at renovere hus...
glemte lige: til 55 kvm bør du lave mindst to kredse, da man højst bør trække 100 m varmerør pr. kreds (100m svarer ca til 30 kvm).

Træt... Meget træt af at renovere hus...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis