Defekt gennemstrømsvandvarmer

Jeg har en gammel gennemstrømsvandvarmer af mærket "Netek" tilsluttet direkte fjernvarme i et parcelhus fra 1976, som jeg har mistænkt for ikke at fungere optimalt...

Det er en model med en spiral, hvor jeg går ud fra at fjernvarmerørene og vandrørene løber opad hinanden, så varmen fra fjernvarmen kan afgives til brugsvandet. Det hele styres af en RAVK termostat på returen, som står på ca 3,5 (svarende til ca. 50 gr. som jeg forstår.). Det der undrer mig er, at jeg kan se at der lige meget om der er forbrug af varmt vand er et konstant - omend lille flow igennem enheden (ca. 0,05-0,1 m3/h). Er det normalt? burde den ikke lukke helt når der ikke er forbrug, og så måske åbne en gang imellem når temperaturen i enheden bliver for lav? Det betyder jo, at jeg stort set ikke har noget afkøling af fjervarmen, nu når det er blevet så varmt i vejret og forbruget til opvarmning af huset er minimalt (fremløbstemperaturen er ca. 60 gr. - ved godt at det virker lavt, men det er det værket kører med. I vinters var fremløbet oppe på 72-73 gr.)

Der udover synes jeg at det tager lang tid før vandet bliver varmt når jeg åbner for den varme hane. Jeg har et aftapningssted få meter fra enheden, men alligevel går der 10 sek før vandet bliver lidt varmt og ca. 20 sek før det er brandvarmt. Jeg har derfor enheden mistænkt for at være kalket til, hvilket leder til mit næste spørgsmål - er det muligt selv at afkalke sådan en fætter?? Jeg tænker jo at kalken sidder i det rør hvor brugsvandet løber i, så hvis jeg demonterer enheden og skyller igennem med noget kalkfjerner kan det måske hjælpe, eller er jeg helt gal på den??

Håber i kan hjælpe.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var nok en bedre ide at udskifte den veksler til en nyere model, den du har siddende er jo næsten "oldnordisk" Dem der laves i dag er væsentligt mere efektive, det er nok en uventet udskrivning men den vil tjene sig meget hurtigt ind.
Ja det er nok den bedste løsning.:-)

Men tyder det ikke også på at termostaten er defekt? Eller skal der være dette store tomgangstab pga den "oldnordiske" konstruktion? Tænker bare at det er mærkeligt at den altid står lidt åben??

Der er iøvrigt ikke forskel på trykket mellem det varme og kolde vand, så den med at den er kalket til holder vel ikke så?

Jeg vil tro at det er bedre at den står en lille smule åben, frem for at den lukker helt af. Grunden er at åbnede den først når du tappede vand af, skulle den først varme veksleren op før den giver varmt vand, d.v.s. at der går endnu længere tid inden du får varmt vand i hanen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis