Styring af gulvvarme i hus fra 2001

Hej..
Jeg har overtaget et hus fra 2001 med gulvvarme 8 strenge ialt - kan ikke se hvilket mærke det er. Der er ikke rumfølere tilknyttet anlægget. Mit spørgsmål er så, hvordan styrer jeg varmen i de forskellige rum - jeg har ikke den store tekniske indsigt på vvs området .
Jeg har læst mig frem til, at rbm termostaten med den længste streng skal stå fuldt åben og så skal jeg neddrosle de øvrige efter deres længde i forhold til!!! Vil det dermed sige, at jeg ikke skal styre varmen til det enkelte rum via en af de 8 RBM termostater??? Skal jeg i stedet skrue op og ned på RAVK termostaten ovenover??? Lige nu er temperaturen et par grader for højt i køkken/alrum og stuen og der mangler lige lidt varme på det ene badeværelse. De tre har hver deres varmestreng. Jeg har vedhæftet nogle fotos afanlæg med termostater og følere, der nok siger mere end 1000 ord.
På forhånd tak for hjælpen og ja - jeg overvejer at få installeret rumfølere - skal dog lige finde en fornuftig pris til mit anlæg og finde ud af hvor stor en indgriben det er.



4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej..
Der er rigtig mange meninger om styring af gulvvarme, så det er mit bud du får. :-)..
Mener ikke du skal ofre rum termostat..(jeg bruger ikke mine), du skal selvf. have det justeret ind så temp i dine rum passer, og der skal ikke være for stor forskel mellem højest og lavest temp.. jeg gør så det at jeg styrer fremløbs til hele anlæget. Når der er koldt udenfor står den ca. på 38-39 og og nu på ca 32. Det betyder at cirk ikke stopper i fyrings-sæson, og gulvet er lunt hele tiden. Gulvvarme er massevarme og jeg mener ikke man skal tænde og slukke alt efter om solen skinder ind på 1 rumtermostat, det koster alt for meget at varme gulvet op igen, så mit kører som sagt altid i fyringssæson..
Men en ny cirk.pumpe, var nok en ide ;-)
Mvh Jan J
Hej Ole..
Det er det og den er trykstyret, så du altid har det rette tryk.. og ja en ny er en del billigere i drift..
Du kan selv skifte pumpen, du kan bruge det pumpehus der sidder der nu, også bare skifte motoren, er sikker på det ikke volder dig de store problemer. Alle investeringer der kan betales tilbage efter 5 år er efter min mening vær at bruge penge på.. og det kan en ny pumpe snildt... det kan nye rumtermostater ikke, hvis dit anlæg kører rigtig :-).. men det er tidkrævende at justere det ind, og det kræver også man holder øje med det, men det lyder jo også som om det er noget der har din interesse.
Men det er alså lidt svært på denne her årstid. Det er altid lettes når der er koldt ;-) (det var IKKE en klage til vejrguderne)
Mvh Jan
Hej igen Jan..

Super  - tak for dit svar

mvh
Ole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis