Nedkøling af udestue

Jeg har en udestue på ca15m2. Taget er noget dobbelt/isoleret plastik, siderne er vinduer fra 1/2m og op. Der er en enkelt dør og en vindue der åbner i bunden.
Den kan holdes nogenlunde frostfri om vinteren, men bliver stegende hed om sommeren.

Jeg vil gerne finde en løsning, hvor det kan blive behageligt at opholde sig derude om sommeren både for familien og planterne.

Der er ophængt lærred under taget, det er mit indtryk det har hjulpet lidt, men slet ikke nok.
Jeg vil gerne finde en "passiv" løsning, hvor jeg fx. ikke skal gå op åbne/lukke vinduet og døren.

Ville 1 eller 2 "badeværelses-blæsere", styret af en termostat, kunne lave nok gennemtræk eller skal der større maskineri til?

Har i nogen erfaringer med køling af noget sådan? 

 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du skal kunne holde udestuen nekølet med blæsere, bliver det ret ubehageligt at opholde sig derude. Løsningen hedder persienner i vinduerne, der lukker sollyset ude men gør det muligt at se ud, og så skal dør og vindue holdes lukkede, ellers lukker du jo den opvarmede luft udefra og ind. Du kan selvfølgelig også bruge en luft til luft airkondition, men de er ret dyre i drift.
Du kan sænke luftfugtigheden - med en affugter.
Det er måske ikke ligefrem passivt. Men langt billigere end rigtig air-conditionering.

For som du ved så kan en temperatur på f.eks. 30 gr. føles meget forskelligt - afhænig af luftfugtigheden.

Ved 30 gr. og 95% luftfugtighed henne i junglen sveder du - ALTID.
Hvorimod 30 gr. og 10% luftfugtighed på en Alpe-top - opfattes som behageligt.
Det er termotaget der er den store synder. Min udestue er på 24m2 med vinduer hele vejen rundt på nær en halvmur på østsiden og havde termotag. Udestuen var aldeles ubrugelig om sommeren hvis solen skinnede en hel dag. Varmerekorden er 55 grader. Så jeg skrottede termotaget (3 lags) til fordel for et fast tag med isolering og et mindre ovenlys vindue, så nu bliver der max. 32-35 grader. P.g.a. det ringe fald så var tagpap eneste mulighed som tagbelægning.
Udestuer med fladt plasttag er næsten umulige at holde kølige.

Vi har en glasudestue med 30 gr. taghældning, termoglas mod sydøst, isoleret tag mod nordvest, i det faste tag er der 3 tagvinduer 60 x 60 som åbnes af drivhusåbnere, desuden er der skyggegardin ved glastaget, selv med det er det nødvendigt at have skydedørene ca. 10 cm. åbne for at holde temperaturen under 30 gr.
Gardiner og persienner indvendigt har næsten ingen virkning når det handler om at nedsætte temperaturen. Når først solvarmen er kommet gennem glasset, er den inde i rummet og bliver der, uanset gardiner eller persienner. De hjælper lidt idet solstrålingen ikke direkte rammer personer.
Og man kan ikke ventilere varmen væk mekanisk uden meget store ventilatorer, som vil larme rigtig meget. Den eneste måde at holde varmen væk er udvendige gardiner, persienner eller plant et stort skyggefuldt træ, så solens stråler ikke går gennem glasset.
Eller skift taget ud til et isoleret tag. Eller, -hvis det er af de halvbillige fra firserne, riv den ned.

Venlig hilsen
Knud
Annonce
Kunne man male nogle af vinduerne hvide som man gør i store drivhuse....
Der var en i en anden tråd der spurgte på en solfilm, måske det var løsningen. Det skulle være en film, man monterer og som lukker af for de varmende stråler fra solen men som tillader lyset at komme ind.
Jeg har prøvet solfilm det hjalp ikke (nok) (jeg kom det dog ikke på termotaget, som er der hvor der kommer mest varme ind).
Med et transparent tag tror jeg ikke på, at du har en kinamands chance for at holde temperaturen nede.
Jeg har nogle garager med den slags tag, på en del af tagfladen. Der bliver varmt som i Helvedet og selv med åben port og modstående vinduer, er der ulideligt varmt så snart solen skinner.
Jeg har en udestue med vinduer fra gulv til loft på de 3 sider men med almindeligt tag. Markiser på sydsiden og lidt åbne døre i hver side, giver et udmærket og behageligt klima.
Min konklusion ud fra egne erfaringer er, at det er det transparente tag, der er den store "synder", hvis man mener at voldsom varme er ubehagelig. Men det giver et formidabelt lys og god opvarmning på ellers kolde dage.

Med venlig hilsen
ktm

 

Enig med ktm.

Fordele og ulemper skal vurderes.

For det transparante tag tæller: "Men det giver et formidabelt lys og god opvarmning på ellers kolde dage." Hvilket betyder at en udestue (måske) kan anvendes 9 mdr. om året - uden opvarmning.

Imod: Den "overophedning" der sker på varme sommerdage. Som måske kun er 1 måned om året.

Og i det hele taget handler det jo om komfort.

Der kan være flere løsninger på udfordringerne.
Aircontionering, affugtning, åbne døre/vinduer, udv. solafskærmning, 3-lags termoruder, fast tag. Og sikkert et par stykker til.

Løsningen kunne være air-con. om sommeren, el-varme om vinteren. Og en hængekøje - hele året. >)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også