tykke og brede egetræsplanker - hvor længe skal de tørre?

Hej

 

Jeg har netop fået fingrene i to tykke (5,5 cm), brede (55 cm) og lange (200 cm) egetræsplanker, som på sigt skal forvandles til et lækkert spisebord a la det vedhæftede. Men det kræver ordentlig tørring, og det er her jeg har brug for et par gode råd.

 

Jeg ved, at egetræ skal tørre UDVENDIGT, OVERDÆKKET på et sted UDEN SOL. Jeg ved også, at man med fordel kan give ENDERNE LAK ELLER LIM for at give en mere ensartet tørring og dermed minimere risikoen for revner.

Hvor lang tid vil I sige, at træet skal tørres, før jeg kan skære det til?

Hvor lang til skal det stå udvendigt og hvor lang tid indvendigt?

Har det nogen betydning, at træet står oprejst i stedet for liggende? Af pladshensyn har jeg nemlig stillet det op.

 

Venlig hilsen og på forhånd tak

Søren

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De skal tørre til en fugtighed på ca. 8%, (Møbeltræ)

Det er fint med lak. Men når du lagrer dem stående bør du spænde dem samme med 3 pinde imellem. Og måske 6 skruetvinger eller klemmer eller andet.
Og om- samt endevende "installationen" fra tid til anden.

Googel selv "tørrelade" og "pinde op" >)
Hej Sitting bull

Tak for svarene. Jeg er med på, at de skal ned på 8 % luftfugtighed. Hvor lang tid tror du de skal stå udenfor (her kommer de, så vidt jeg har forstået maksimalt ned på 20 %), og hvor lang tid skal de efterfølgende stå indefor?

Jeg forstår ikke rigtig, hvad du mener med at "spænde dem samme med 3 pinde imellem", og jeg kan hverken finde noget brugbart om "tørrelade" eller "pinde op" på Google. Vil du venligst specificere, tak.

VH Søren
Det betyder at du skal have strøer mellem plankerne med max 40 cm mellem og så spænde plankerne op, ellers vrider de sig. Men prøv at spørg hos dinesen fulve, de eksperter og flinke. Jeg tror du skal regne med 2 år lager, for at de kan bruges til møbeltræ.

 

Nu er plankerne jo ganske tykke. Så jeg foreslår et kompromis på 4 pinde. >)

Hvis du ikke har så mange skruetvinger til rådighed i 2 år så kan du f.eks skrue dem sammen! Plankeopspændingen.

4 pinde, 10 cm længere end plankerne er brede, udlægges med en indbyrdes afstand på 60 cm - på gulvet.
1. planke udlægges på de 4 pinde.
4 pinde ovenpå planken.
Lige akkurart uden for plankekanten skruer du du nu 8 pinde sammen med 8 skruer.
2. planke lægges ovenpå.
4 pinde ovenpå.
8 skruer igen.

Det er princippet.

Lige så nemt som at lave en klapsammen med spegepølse. 3 lag spege - ganske vist. >)
Tak til Uldal og Bull ... det var til at forstå. Og godt alternativ til tvingerne, som de færreste er i stand til at undvære i to år.

vh søren
Annonce
Lige en ting mere: Vil det være passende, hvis det ligger ét år ude og ét år inde for at komme ned på de 8 procent?
og så lige den sidste, til Sitting Bull: Når du skriver "pinde", kunne det så være 22x 45 mm, eller er det for bitte?
Generelt gælder jo at der er "tørrest" inde om vinteren og blæser mest ude om sommeren.

Men med så store lagre af egetræ bør du måske investerer i en fugtighedsmåler til træ. Købes hos Harald Nyborg for 70 kr. Og det er slet ikke umuligt at den holder i 2 år. >)

http://www.harald-nyborg.dk/p2992/fugtighedsmaaler

Ja, hvis det er det du har. Ellers lægtestumper.
tak for de fine og brugbare svar. Det er værdsat :-)

de skal optimalt naturtørre i ca 2 år og så skal de tørres i en varmestue eller lignende bagefter og får en kernefugt på maks 12% hvis de skal bruges til møbler

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis