Gør det selv trappetrin

Hej,

Jeg skal til at lægge nye gulve i hjemme, og i den forbindelse har jeg overvejet at skifte de mørke trappetrin på trappen til noget der matcher det nye gulv. Trappen er lavet som en ligeløbstrappe med stålkonstruktion hvor trappetrinene er lagt oven på konstruktionen (og understøttet godt) og sat fast med noget der ligner 3 bolte.

Da virksomheden der har leveret trappen ikke eksisterer mere, blev jeg jo nysgerrig om hvorvidt det var muligt at lave sådanne trin selv.

Min tanke er at jeg køber en bordplade i ask med målene 38x61x3000 fra fx. Silvan som er udehandlet, og så kan jeg da selv skære disse trin ud - eller få Silvan til det og efterfølgende slibe kanterne pæne og give dem en omgang olie eller lignende. Min bekymring er holdbarheden på trinnet, da jeg er nødt til at dele bordpladen og dermed save på langs med stavene. Da stavene har en tykkelse på 18-26 mm, vil de så kunne holde til det, hvis man saver dem noget tyndere? Jeg vil jo helst ikke have at trinnet flækker når der bliver gået yderst på det. 

Er der nogle der har erfaring med dette, eller en prof. der tør svare?

Med venlig hilsen
Christian
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja.

Hvis pladedimensionen er 610mm bred, 38mm tyk og 3000mm lang. Så er stavene af forskellig bredde, nemlig fra 18mm til 26mm. Er vi enige om. :o)

Det er ikke noget problem at skære trinnene ud i den bredde de skal have. Men det ser ikke pænt ud om den yderste stav kun bliver f.eks. 6mm.
Derfor skal der tænkes lidt - inden tildannelse.

Endelig skal du jo være opmærksom på om de nye trin har samme tykkelse som de eksisterende. Ihvertfald kan det øverste trin, (udtrinnet) være problematisk.

Tak for svaret.

Da pladen er 610 mm, og trinnet skal være ca. 240 (x 2, da jeg regner med at kunne lave to trin ud af de 610), så burde der var ca. 130 til at tænke over stavenes tykkelse. Men jeg havde ikke tænkt tanken, så super at du nævner det :o)

Tykkelsen på de nuværende trin er ca. 32, hvor de nye vil være 38. Det øverste trin går ikke helt op til samme niveau som gulvet på 1. salen, så det burde ikke skabe problemer.
Er der nogen der ved om det er nok at give trinnene olie, eller om man er nødt til at give dem lak eller lignende?

Christian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis