Vedligeholdesesfri have

Hej herinde.
Min kone og jeg har en alt for stor have, jeg nyder at gå og arbejde derude, men kan ikke overskue det hele selv.
Så, nogen der har ideer til at gøre dele af den så vedligeholdesfri som muligt ?
Har allerede lavet bede om til "sten"bede med ukrudtsdug og rald på, har også lavet dele om til frugtbuskeområde.
Det er stort set én stor græsplæne med buske udenom. Græsplænen er jordens ringeste plæne med mos, huller og ukrudt.
Ideer til vedligeholdesfri-udsmykning modtages.

 The day you quit is the day you lose.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo lave dig en stor Kinesisk have, der er der jo rigeligt med ral ( pelegrus ) store kampesten og få men fine små træer der blot skal klippes i facon ad åre. Her er den største opgave nok at rive gruset i sirlige mønstre og en gang imellem beskære de små træer. En lille sø eller to, hvor det kun gælder om at der er vandspejl kunne også fylde en del af din have.

En gang imellem undre jeg mig også over hvorfor jeg har så stor en plæne  ca. 1000 m2. for jeg har ikke anden fornøjelse af den end at køre rundt og slå græsset.
Skrevet af Håndværkeren på 20 mar 2012 15:16


En gang imellem undre jeg mig også over hvorfor jeg har så stor en plæne  ca. 1000 m2. for jeg har ikke anden fornøjelse af den end at køre rundt og slå græsset.

 Så er vi to!
Kun en tåbe frygter ikke haven.


Med venlig hilsen
ktm

 

Man kan jo også lægge fliser på det hele og alene efterlade et par små huller hist og her til en busk eller et træ.

Men det er jo også værd at overveje hvor hyggeligt det er at bo på en kirkegård alene med stedsegrønt, fliser og perlesten over det hele.
Hold dig lagt væk fra den japanske have type, hvis du ikke har en hulens masse tid...

Jeg taler af erfaring! Det sidste hus jeg boede i, anlagde jeg en japansk have på små 1800 M2. I starten virker det nemt og dejligt at holde, men efter et par år, begynder ukrudtet at komme bulrende op mellem de store stensætninger. Dette skyldes hverken forkert underlag eller dovenskab, men den simple ting at naboens (eller hvor de måtte komme fra) ukrudt s frø kommer flyvende og finder sig til rette i de små revner.
Granitskærverne som man ikke lige gik på hver dag, blev efter nogen tid "fyldt" med blade, og andet nams, som gav grobund for "ukrudtflyverne"...
Det kan selvfølgelig afhjælpes med en gang gift, men den løsning burde ikke være tilladt overhovedet.

Efter min mening er den mest vedligeholdelses frie have du kan anlægge, den med en masse buske og på steder hvor buske ikke er ønskelige gælder det om at få noget bunddække som ikke skal klippes eller slås.

Held og lykke.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
vedligeholdelsesfri have findes ikke - ligesom det vedligeholdelsesfrie hus heller ikke findes....
Men du kan begrænse din indsats - og en græsplæne der skal slås 1-2 gange om ugen kan også kræve sit - så lav din græsplæne om til en flot blomstrende eng - kræver at blive slået ned sidst på sæsonen.
Alternativt kan du overveje at anskaffe en ged - men det kan være den er knap så gangbar i parcelhuskvarteret



Annonce
græs og en robotplæneklipper
Det ultimative, kunne jo være plastick blomster og træer, selvfølgelig også med en plastick græsplæne.
astfalt og krukker med plast blomster LOL

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
gør som søren ryge, lad græsset gro. han skære det så ned til efteråret, men mon ikke det kommer alligevel, hvis du ikke gør det.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
håndværkeren.

ja plastikhave. veligeholdse er blot lidt sæbevand og børste i ny og næ.
eller med højtrykspuler.

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis