Vedligeholdesesfri have

Hej herinde.
Min kone og jeg har en alt for stor have, jeg nyder at gå og arbejde derude, men kan ikke overskue det hele selv.
Så, nogen der har ideer til at gøre dele af den så vedligeholdesfri som muligt ?
Har allerede lavet bede om til "sten"bede med ukrudtsdug og rald på, har også lavet dele om til frugtbuskeområde.
Det er stort set én stor græsplæne med buske udenom. Græsplænen er jordens ringeste plæne med mos, huller og ukrudt.
Ideer til vedligeholdesfri-udsmykning modtages.

 The day you quit is the day you lose.
Hej herinde. Min kone og jeg har en alt for stor... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Synes denne tråd er kørt lidt af sporet....
Spurgte fordi det kunne være nogle havde nogle ideer, brugbare ideer...

 The day you quit is the day you lose.
Skrevet af Lauhansen på 03 apr 2012 14:08
Synes denne tråd er kørt lidt af sporet....
Spurgte fordi det kunne være nogle havde nogle ideer, brugbare ideer...
Tag det nu ikke så tungt, vi er bare nogle stykker der lige så chancen for lidt drilleri
Tag det som et tegn på at vi kan lide dig,

Skrevet af Håndværkeren på 03 apr 2012 15:19
Tag det nu ikke så tungt, vi er bare nogle stykker der lige så chancen for lidt drilleri
Tag det som et tegn på at vi kan lide dig,



Tager det for hvad det er, spas.
Men kunne godt bruge nogle ideer

 The day you quit is the day you lose.
Så vil jeg anbefale dig at søge på nogle have sider, prøv at spørge din ven Google
LDS. er nok mere dem der skruer  bygger  reparere, det er faktisk ret begrænset hvad der blive skrevet om haven her på LDS.
Jeg tror at det du har gang i er det rigtige. Vi har selv bede med fiberdug og granitskærver. Så har vi bygget nogle højbede af kantblokke i selve granitbedet, og deri er der så lidt sommerblomster, løg osv. Ellers er der bare græs og det er dejlig nemt. Jeg har fjernet en lille smule ukrudt i granitbedet siden vi lavede det for 3 år siden, så det er ganske let at holde. Jeg kan bedst overskue krukker og højbede og ikke at det der med at luge hele tiden:-)
Annonce
Jeg syntes da min have er meget nem at vedlige holde, måske fordi jeg ikke har noget af det som andre kalder ukrudt. Jeg kalder det natur og det får lov til at være der. Hvorfor dog bruge livet på at bekæmpe naturen, den er lige så utæmmelig som vejret.
Har da iøvrigt lige fået en reklame fra mit havecenter, de har en græsart der er meget langsomt groende, så der kun skal slås græs to tre gange om året.
vi har et pænt stort bed, med sommerfuglebuske og blå 40 cm høje storkenæb, det er flot og storkenæbene lukker, så der stort set ikke skal laves noget lugeri, kun i foråret.
du kunne jo sætte hosta også, hvis du sætter dem, i huller i en fiberdug og fylder grus el flis på burde det også være meget nemt.
har du fulgt med i søren ryge, han har et stort bed, i plænen med violfrøstjerne og et med høst anemoner, det er to voldsomme vækster der fylder godt ud, så der ikke er noget imellem. kræver dog en smule tilsyn, selvom du skulle bruge fiberdug og flis finder mælkebøtterne alligevel derhen, de kan sagtens bore igennem en fiberdug.
et andet forslag ville være en rundt bed med et træ i midten og en bunddækkende plante udenom, det er da nemt.
Selvfølgelig skal plænen jo så kantes, det er jo også arbejde.
jeg er måske en undtagelse, men jeg nyder at luge, hakke, kante plæner, og min urtehave. slapper af, når jeg er derude, det er skønt bare at hakke løs, og tænke tingene igennem, det er ren terapi. Du behøver ikke lave det hele på en gang, det løber ingen stæder og tager ikke skade af at, du venter til næste uge.( bare et godt råd)

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Har selv en stor græsplæne (1300m2 vil jeg tro) , til trods for jeg ikke er vild med græs. Er det let? Nej, det synes jeg sgu ikke, selvom jeg har en traktor til det! Er allerede træt af hver fredag at skulle drøne rundt på det lort i 3kvarter til en time, hvor efter jeg så kan rive græs sammen (der findes dog nyere traktorer hvor det ikker er nødvendigt).

Nu er vores have ikke så velholdt (ENDNU) da vi kun har boet her et halvt år og meget andet er vigtigere. Men jeg foretrækker blomsterbede med et tykt lag flis på. bevares der kommer ukrudt! Men det er jo værst i foråret, inden det hele lukker til. Om ikke andet, er det nu ikke være end det ukrudt der kommer i flisen er til at havde med at gøre, hvis man lige går en runde engang eller to om ugen.


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis