Tråden er låst

frekvensomformer i den billige ende

 


 2 stk Scandialogic som vist  250/stk


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
2 stk Scandialogic som vist  250/stk... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
lynæs.

Den sav jeg er ved at "bygge" tror jeg nu motoren er stor nok med en 1,1 KW eller ca 1,5 hk, det er jo ikke tømmerplanker jeg skal skære, var det noget sådant var sagen noget anderledes, tror jeg.

Jeg skal jo ikke bruge den så lang tid ad gangen, men nogle maskiner har for små motore indrømmet, så som drejebænke til træ har det med at løbe varme, det tror jeg til dels skyldes at motoren er for lille.

Ham Canadieren/og andre som har lavet den sav efter hans tegninger bruger en 3/4 hk motor nogen bruger en aflagt vaskemaskine motor.

Ved fra mine tidligere arbejdspladser at båndsavs motore er af den størrelse du skriver indrømmet.

Fabrin.

Tak for dit tilbud om at hjælpe mig med udregningen, det kan godt være jeg tar' dig på ordet når jeg kommer så vidt, der er lang vej igen inden jeg er færdig.

Eksempelet du skriver om er da til at forstå.

Ps. laver nok et indslag om båndsaven under gallariet hvor jeg vil kommentere og bruge nogle fotos.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
@Maskinsnedker:
Hvis jeg læser Fabrins tekst rigtigt, så kan du i stedet betragte remtrækket som et kædetræk. I stedet for at regne i diameter regner du med antallet af tænder. Ligesom på en cykel.
Hvis du på motoren sætter et tandhjul med 50 tænder og motoren kører 2000 o/min.
Og du på sav-akslen sætter et tandhjul med 100 tænder, så vil sav-akslen kører 1000 o/min.
Du kan i stedet for antal tænder bruge omkreds eller diameter på skiverne. Det er samme regningsprincip.

Drivhjulet til sav-båndet vil så også kører 1000 o/min.
Hvis diameteren på drivhjulet er 10 cm, så er omkredsen 10 x 3,14 cm = 31,4 cm. (Diameter gange PI).
Drivhjulet vil så trække båndet med en hastighed på 1000 x 31,4 cm pr minut = 31400 cm pr minut = 314 meter pr minut.
Det er det samme som 314/60 = 5,2 meter pr sekund.

Tallene er tilfældigt valgt for at give et regneeksempel.

Jeg håber det giver mening for dig, ellers spørger du selvfølgelig bare igen.

Et spændende projekt at følge med i.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

lynæs.

Ja det med direkte træk på nederste hjul har jeg da også tænkt på, det kræver så bare en motor med flange inderst/yderst og dertil måske lings gevind i aksel enden, ATV motoren (2860 0mdr.) har 6 mm gevind, så jeg kunne spænde båndhjulet på som en slibeskive på en bænk slibemaskine.

Så båndhjulet kommer til at køre helt støt også i det lodrette plan & så var jeg helt ude over rem og lejer nederst.

Skærehastighed er 1750 m/min
rette hastighed for båndsave ifølge min maskinsnedker fagbog.

Men skulle man så skære i allu eller plastmaterialer er der andre hastigheder der skal tages i ed.

Men regner ikke med at skulle bruge den til andet end træ, hertil vil jeg aller-helst have en klinge til at file, og ikke disse hærdede klinger der er så populære efter devisen køb og smid væk, jo den kan skam godt sendes til slibning selvfølgelig, men for mig et fordyrende led her, mener jeg har jo tiden og ikke mindst lysten til LDS.

Har forhørt mig ang. klinge som kan files, pris ca. 125 kr/m. incl. moms den er så med 3 tænder pr tomme ca. 8 mm fra tand-spids/tand-spids som er lidt lang til lidt finere snedker arbejde.

Chr.

Ja det er da også rigtigt hvis jeg tænker den vej om det er selvfølgelig sådan det er, har ikke haft den tanke på noget tidspunkt, tak for tippet.

Jeg har oprettet Båndsav byggeri Gallariet med nogle fotos om hvor langt jeg er kommet indtil nu.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej. Angående motorerne er det sådan at de almindelige trefasede asynkronmotorer fås i spring der er 900 omdr/min - 1400 omdr/min og 2800 omdr/min. disse ting er fysisk givet. Andre motorer fra vaskemaskiner og andet kan være hvad som helst og formodentlig ikke kraftige nok. oplysningerne om hk. lyder små i mine ører som gammel elektromekaniker og med tilknytning til et savværk. mvh

 varmetossen

Annonce
Og skulle have tilføjet at til en ting som en båndsav vil det aldrig kunne betale sig at spekulere i en frekvensomformer. Få fat i den motor der kommer nærmest i omdr. og få resten til at passe i gearingen som det er sagt.:-)

 varmetossen

Klaus Lundstedt.

Ja igen rigtigt antaget.

Men er nok også nævn som en mulighed, hobby kan ikke betale sig.
kan også være end-og meget dyrt, men glæden ved det kan ikke måles, synes jeg da.

Når jeg nævner hk er det nok en gammel indgroet måde at udtrykke kraften på, ved jo godt det hedder Watt selvfølgelig. Lidt ligesom jeg stadigvæk bruger tommer, det ligger ligesom på rygraden, det som i ungdom nemmes osv.

En 1400 omdr. motor vil også kunne bruges, men kommer nok ikke uden om transmissions udregning for at få den helt rigtige hastighed på min lille sav.

De andre som har købt tegninger og har bygget har brugt f.eks aflagte vaskemaskine motore fra 1/3 til max 2 Hp og kan jo af gode grunde ikke vide hvor godt det virker for de andre, og ja ville også selv stille et ? til hvorvidt de har træk-kraft nok på de save.

Takker for alle indlæg, det kan jeg kun blive klogere af, og måske se tingene fra en anden vinkel, som jeg ikke lige selv har tænkt så kun godt med nye indput, er velkommen.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg burde altså at have en frekvensomformer liggende til go´pris der er stor nok, jeg kigger lige efter snarest, for det ville da være skønnest bare at kunne bygge drevet uden at skulle tage ret meget hensyn til udvekslingen, og også bare at kunne dreje en knap for ændring af hastigheden efterfølgende.

Morten.

Har altid sagt at med kvinder og brugte biler kan man kun få bøvl, så købte jeg et 60 år gammelt skiv...

Keep it simple - keep it working...

STH.

Jo tak Steen det kan bestemt bruges.

Det link vil hjælpe mig meget.

Har ledt efter noget sådan men ikke det rette sted

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis