Tråden er låst

frekvensomformer i den billige ende

 


 2 stk Scandialogic som vist  250/stk


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lynæs.

Kan sådanne frekvensomformere bruges til en 1,1KW motor altså en 400V motor?




Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Lynæs.

Ok tak for dit svar.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
hvad skal du ha' reguleret ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
lynæs.

Jeg er ved at lave en 18" båndsav, jo større Ø jo tykkere kan klingen være, har købt tegninger til en 16"i Canada for 21 dollars så jeg modificerer lidt på målene, og er godt på vej, har brugt nogle birke-x-finer jeg havde stående i over 20 år til båndhjulene, lejer/aksler har jeg også motor og en del andre ting, har en 1,1 KW motor men den kører alt alt for hurtigt, over 2700 omdr.

Rammen til saven skal lamineres op i fyrretræ som høvles i tykkelse 7 lag så den bliver stærk og meget stabil.

Ved godt at hastigheden kan sænkes ved at regulere remskivernes størrelse indbyrdes, lærte om det for 42 år siden på Tek. skole men har ikke siden brugt transmissions-udregning, så det er desværre gået i glemmebogen, sådan går det jo når noget ikke bliver holdt ved lige, i alle tilfælde for mig.

Båndsaven skulle gene køre med en skærehastighed på ca. 1750 m/min, så jeg tænkte om jeg kunne springe over hvor gærdet var lavest, men ved at der ikke findes nemme udveje, hvis ikke tegnebogen er velspækket, mener at jeg jo så bare kunne bestille en motor til formålet.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Såvidt jeg kan se på frekvensomformeren, kan den kun belastes med 500W ved 3x 230V. Du kan nemt få din sav til at køre langsommere end de 2880 omdr./min. Du skal bare gå udfra at hjulene skal tilbagelægge samme vejlængde, så omdr1 gange D1 = omdr2 gange D2 eller (omdr1/omdr2) gange D1 = D2. Alt dette under forudsætning af, at der ikke skal ændres hastighed på saven under brug.

fase
har du købt motor ? jeg har en 220v motor i ca den størrelse, den kører vistnok kun det halve omdr. kan tjekke det præcist.
helt ny 600 kr
Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs.

Nej har 3 stk den 1. er ATB 1.1kw 2865 omdr. har fået den af en bekendt den 2. en ældgammel trige motror fra min fars' gl. rundsav så stor og tung som et ondt år, der kører ca det halve i omdr. men den knurrer lidt, trænger nok til lidt smørelse i lejer vil jeg gætte på.

3. en ASEA 1,1 KW 900 omdr.

Så jeg ikke ligefrem ikke mangel på trækkraft hvis du forstår? Men skal finde den rette udveksling, som jo er gået i glemmebogen.

Du må da gerne undersøge om størrelse KW el. hk og omdr.
og måske også aksel Ø.

Måske
kan vi finde ud af lave en handel lynæs.

Det Fabrin skrev
i sit indlæg forstod jeg nu ikke meget af desværre undskyld Fabrin håber jeg er tilgivet måske du kan prøve at skære det ud i granit så selv jeg forstår uden garanti naturligvis

Go Weekend til jer husk sommertid ikke.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hvis den er så stor, som du antyder, er det da noget småt med motorkraft i dem du har. Den store sav, vi havde på teglværket, var da forsynet med 5 HK.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det Fabrin skrev i sit indlæg forstod jeg nu ikke meget af desværre undskyld Fabrin håber jeg er tilgivet måske du kan prøve at skære det ud i granit så selv jeg forstår uden garanti naturligvis

Ja selvfølgelig er du tilgivet, hvis der overhovet er noget at tilgive. Skulle du få brug for at få regnet omsætningsforholdet ud, skriver du bare til mig.
Teorien er ret simpel, nu kommer det så skåret ud i måske ikke granit men krydsfiner. Prøv at tage to skiver som har forskellig diameter f.eks 1m og 0,5m. Du fobinder nu de to med hinanden med et stykke taglægte, sætter en streg på hvert hjul så du kan tælle omgange. Dernæst triller du f.ek. 10 m og tæller omgangene på de to skiver, og du har nu omsætningsforholdet som forholdet mellem omgangene på hjulene.
Hvis du finder en motor med det rette omdrejningstal, har problemet løst sig selv.

fase
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis