Udskiftning af generator

Jeg har en Autocamper, Fiat Ducato 2,5 TD 1993
Jeg vil gerne skifte generatoren ud med en der giver mere strøm, 80 eller 100 Ampere.
Er der nogen der ved om jeg bare kan skifte den der sidder der med en større, uden at foretage andre ændringer.
Jeg har før skiftet en generator, men det var en med samme Amp.
Jeg har en Autocamper, Fiat Ducato 2,5 TD 1993... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Tags på 20 mar 2012 13:47
Det er jo nik det der er problemet, jeg ved ikke hvad mit styresystem kan klare.


Hvis du skriver i et svar, hvilket styresystem du har, er der garanteret nogen, der kan oplyse dig om, hvad det kan klare. Jeg mener at kunne huske, at polobjørn har oplyst noget om batterivagter, der kunne håndtere omkring 80 til 100 A.

fase
Der står på den generator du nu får fat i hvilke specifikationer den har og derefter kan du jo så vælge at modificere dit eksisterende anlæg..

Endelig er det heller ikke nogen skam at have en lille nødgenerator i bagsmækken du kan give camper batterierne et skud med i ny og næ.. (blot huske at slå bil batteriet fra ;-)
Den kan også vær rasende rar at have ved længere ophold uden for kabelrækkevidde..
Nå - Hygge mæ'et..
.

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
Hej
Hvis det du vil opnå med en større generator er at få ladet dine batterier mere op på samme køretid/KM skal du ikke gøre mere ved dit projekt !
Det er nemlig sådan på din bil at det er hovedbatteriets indre modstand der bestemmer hvor meget din generator skal lade.
For at forbedre det på nyere biler lader man generatoren styre af både det indbyggede relæ samt overstyring af dette fra motorstyringen.
Dette er  IKKE  tilfældet på din bil så det vil  IKKE  forandre noget med en større generator fordi ladespændingen/ladestrømmen  ikke forhøjes ved udskiftning af en alm.generator.
Det du opnår er at dei generator kan levere mere "strøm" når du forbruger meget men ellers intet.
Hvis du sætter større generator på bilen skal der laves et ekstra ladekabel til plus på dit batteri så der ikke sker en overbelastning af det eksisterende kabel 
dit eksisterende batteri lade fordelingssystem kal du godt anvende da strømmen mellem dine batterier ikke vil forandre sig særlig meget.
Det var en ordentlig smøre - håber du forstår hvad det er jeg mener ellers skriv igen.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej tak for et omfattende svar, vil det sige at hvis jeg sætter et ekstra kabel fra den nye generator direkte til det andet batteri, så skulle jeg kunne løse problemet,
Det 3 batteri er forbundet med en solcelle på taget.

Amatøreldoktor
vil det sige at hvis jeg sætter et ekstra kabel fra den nye generator direkte til det andet batteri, så skulle jeg kunne løse problemet?
Nej, som jeg læser polobjørns svar er det det kabel, der går fra generatoren til første batteri/startbatteri, der skal laves kraftigere. Hvis du sætter et kabel fra generatoren og til batteri 2, sætter du dit batterifordelingssystem ud af drift.

fase
Annonce
Hej
Det er helt rigtigt som Fabrin skriver - du må IKKE  forbinde generatoren til de andre batterier - der skal blot laves en ekstra ledning mellem generator og startbatteri eller den eksisterende skal udskiftes med en noget kraftigere dimention - men læs nu den første del af mit svar  INDEN  du begynder at udskifte noget - du opnår nok  IKKE  det du gerne vil !!
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Så er det altså kun en ting der er afgørende.
Det er hvor kraftig kabel der skal være mellem generator og batteri.

Så ville jeg da gerne vide hvor kraftig kabelet skal være.
En 100 Amp. generator kan yde med fuld kraft.
Det må jo kunne beregnes, eller der må være en tommelfingerregel der kan bruges.

Med venlig hilsen Tags
Hej
Selv om en generator  KAN  yde 100 Amp. gør den det ikke ret længe af gangen fordi ladestrømmen meget hurtigt falder når du lader på et batteri !  og derfor behøver kablet  IKKE  være beregnet til at bære 100 Amp.
 du gør blot det at du monterer et nyt  6 m.m. kabel sammen med det eksisterende på generatoren og forbinder den anden ende direkte på dit startbatteri - så vil alt være OK
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Ja det var et svar jeg kan bruge til noget, det vil jeg gøre.
Mange tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Tage
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis