Bore lige/lodret/vinkelret

Hej

Jeg er ved at lave et par hylder med skjulte hyldebæringer, hvor jeg skal bore ca 20cm ind i bagkanten på en mdf-plade. Og det skal gerne være temmelig lige - og det skal hullet i muren også.

Er der nogen, der har en god ide til, hvordan man bærer sig ad med det? 

I min naivitet købte jeg mig sådan en sjover her http://www.youtube.com/watch?v=75FheRvwOEs ... men den er upræcis som ind i helvede. Faktisk kunne jeg bore mere lige i frihånd, end med den :-S 

Kan dog godt være jeg brugte den forkert. Who knows.

Men hvad gør I, når det skal være lige - meget lige?

Til orientering er boret på 12mm. Hylden er 30cm dyb.
Hej Jeg er ved at lave et par hylder med... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
"Det er os ligemeget hvor stort boret er. "

Jeg tror ikke du ved hvad et dyvelstyr er.

Blindwillie, der findes 12 mm dyvler, så mon ikke du kan finde det passende dyvelstyr?
Ellers bor for med et 10 mm bor og bor så ud til 12 mm uden dyvelstyret.

Bent.
"Ellers bor for med et 10 mm bor og bor så ud til 12 mm uden dyvelstyret."

Li' så godt som jeg ku' ha' sagt det. Selv. >)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg takker for alle jeres forslag! Opgaven er nu løst, alle hylder er oppe og det blev perfekt.

Jeg endte med at øve mig nogle gange og borede til sidst alle huller i frihånd. Det var en god hjælp at have én med på sidelinjen, der kunne tjekke at maskinen var i vater inden boringen dog. Men det var sgu nok også gået uden, med lidt koncentration

Takker i øvrigt for uddybningen om, at det jo er temmelig underordnet, om boret kun er 10mm i første boring. Det er jo indlysende... når man får det at vide

PS. Jeg fik pengene tilbage for min dyrt indkøbte borelære.

Jeg tænkte, at jeg kunne koble mig på denne tråd vedr. vandret boring.
Jeg skal montere to regler vandret på hver side af et grantræ som basis for en træhytte.
Reglerne skal samles med gevindstang igennem regel - træstamme - regel.
De to regler sidder i niveau ud for hinanden.
Jeg kan ikke forudsætte, at regler eller stamme er i lod.
Er der nogen gode bud på, hvordan jeg borer vandret igennem regel, stamme og regel, så jeg rammer nogenlunde centralt ud af den anden regel?
PFT
Lars
Du borer det i frihånd - stille og roligt. Sæt reglarne på hver side af grantræet med 2 store skruetvinger - mål at disse er i lod og vater (går ud fra der er en på hver side) Bor med et langt nok spadebor gennem træ og reglerne - stik en galv. gevindstang igennem - slut af med bulldogskriver mellem grantræ og regel, firkantskive og selvlåsende møtrik på gevindstangen yderst. Så er det løst ;D God arbejdslyst.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også