Facadeisolering, beklædning i træk

Hejsa,

Jeg har været igang med en større til-/ombygning af mit hus.

Et af de næste step er, at facaden på huset skal isoleres og der skal laves en ny beklædning.

Udover en åbenlys fordel ved isoleringen(som er sparsom i dag) så er der også et æstetisk aspekt i det, som naturligvis betyder rigtig meget.

En af mine overvejelser går på, at jeg vil købe et nøglefærdigt koncept med isolering og facadepuds f.eks. fra hefa. 

En anden overvejelse går på, at beklæde facaden med brædder i vandret klink. Umiddelbart synes jeg, at afhængigt af træsorten så kan det give et utroligt flot og levende udtryk.
En af fordelene ved at beklæde med træ, vil være at det i lang højere grad(med mine evner) vil være gør-det-selv arbejde.

Men jeg har problemer med at finde noget materiale som beskriver hvorledes sådan en facade opbygges, når bagvæggen er mursten.

Jeg håber, at der er en venlig sjæl derude, som enten kan linke til noget der beskriver opbygningen.

Vh. Jeppe
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil klart anbefale en lodret beklædning fremfor klink. Klink beklædning der er savet i profil er skiftevis splint/marv og brædderne arbejder derved forskelligt. Udover det holder lodret beklædning meget bedre til vejrliget end vandret beklædning fordi vandet ikke har så nemt ved at trænge ind i træet. Den lodrette beklædning skal monteres med rodenden i top, og saves skrå i bunden. Jeg ville aldrig selv have vandret beklædning....

http://www.lyrk.dk
Fin tegning KCT. Giver spærtræet ikke en del kuldebroer? Men det kan måske ikke undgåes.

Naveren: Jeg synes rigtig godt om den lodrette beklædning, men har tænkt at hvis der går råd i træet ved soklen, så var det nemmere at skifte nogle brædder ved vandret beklædning.

Er douglas gran egnet til formålet, hvis ceder el. lign. er udelukket på grund af pris? Vil foretrække ædeltræs udseendet, men det gøres jo med den rette behandling.

Vh. Jeppe
douglas er bestemt egnet, men om det er pengene værd ved jeg ikke. Mit umiddelbare valg ville være rødgran..

Du får ikke problemer med råd i bunden, hvis bare du laver noget belægning med nøddesten hele vejen rundt om huset. Drop bede med jord eller flisebelægning, det er døden for træbeklædning, bindingsværk mv. Regnvand sprøjter op på beklædningen i bunden, hvor i mod nøddesten vil sprede dråberne og ikke få dem til at sprøjte op på beklædningen.

Desuden er det danske landskab ved at blive kvalt i klinkbeklædning, det er ved at blive lidt trættende at se på

http://www.lyrk.dk

At udelukke vandret beklædning udelukkende af konstruktive årsager - er forkert.

På mange huse er vandret beklædning langt at foretrække - af designmæssige årsager. 
Den traditionelle 1 på 2 vender ofte forkert i forhold til husets og især facadens format.

At: "....lodret beklædning (holder) meget bedre til vejrliget end vandret beklædning fordi vandet ikke har så nemt ved at trænge ind i træet"   Holder ikke vand.

Der er mange andre faktorer der har større betydning for en træbeklædnings holdbarhed.
Nord- eller syd facade, tagudhæng, overfladebehandling og -vedligeholdelse samt ikke mindst trækvalitet, -sort & konstruktiv udførelse.

Man kan nemt undgå problemerne med marv/splint "orienteringen" på de profilskårne klinkbrædder. Ved simpelthen at bruge helt alm. brædder og monterer dem med marvsiden udad.
Også betegnet som "ægte klink"

Annonce
Sitting Bull : læs op på tingene, det er ikke grebet ud af den blå luft.

http://www.lyrk.dk
Skrevet af jeppetl på 18 mar 2012 14:57
Fin tegning KCT. Giver spærtræet ikke en del kuldebroer? Men det kan måske ikke undgåes.

Naveren: Jeg synes rigtig godt om den lodrette beklædning, men har tænkt at hvis der går råd i træet ved soklen, så var det nemmere at skifte nogle brædder ved vandret beklædning.

Er douglas gran egnet til formålet, hvis ceder el. lign. er udelukket på grund af pris? Vil foretrække ædeltræs udseendet, men det gøres jo med den rette behandling.

Vh. Jeppe


Jo det kan undgås.. eller minimeres nok nærmere.
Du kan vælge at bruge stålreglar så slipper du for kuldebroer, men det er også en dyrere løsning. Eller du kan krydsforskalle så minimere du kuldebroer



Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

Jeg ville smide en cement-baseret plade på yderst og male 3 gange med en stærk sokkel/silikatmaling iblandet lidt 0-2mm sand for at give struktur - så får du en overflade ala netpuds og væsentligt mindre vedligehold end træ.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis lavet hensigtsmæssigt kan en facade i ubehandlet gran holde 20-25 år. Dvs. du slipper for at smide kemikalier på dit hus og bruge spandevis af $ på samme. Det er billigere og mere miljøvenligt at skifte facaden hvert 20. år.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Hej igen,

Hvis man anvender den løsning som er skitseret af KCT nederst, kan man så blot anvende alm. isoleringsbatts eller skal der også her benyttes specielle facadebatts?

Jeg forestiller mig at grave lidt ned rundt om huset og montere flamingobatts på soklen. Hvordan vil afslutningen mellem facadebeklædningen og batts'ene skulle udføres? Altså der hvor facadebeklædningen hører og soklen starter?

Vh. Jeppe
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også