Nervøs for konstruktion af træbeklædning

Hej med jer,

Jeg håber, I kan hjælpe. Jeg ser på et sommerhus, der har en ydrebeklædning af træ, og jeg er itvivl om, hvorvidt konstruktionen er hensigtsmæssig.

Træet er mahognibrædder med en bredde på ca. 12 cm. De er monteret vandret på lægter med vind/fugt-membram imellem lægter og beklædning.

Problemet er, at brædderne er monteret uden nogen form for overlap. De er så at sige bare sat oven på hinanden. Det har den konsekvens, at der er mellemrum mellem en del af brædderne. De fleste steder er det kun omkring 1 mm, men entelte steder er det op imod 3,5 mm. Disse steder kan man se membramen inde bagved, og både fugt og vand kan trække ind. Det er sikkert ikke det store vand, der kan komme igennem, men jeg frygter alligevel, hvad vind og vejr i mange år kan betyde for træet - og ikke mindst konstruktionen bagved.

Er det noget, jeg skal være nervøs for, eller er det så lidt, at det ikke vil betyde noget?

Mange hilsener og tusinde tak for hjælpen.

TFT

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, det er overhovedet ikke hensigtsmæssigt udført.

Det er ikke så meget vandet der er et problem, med mere sollyset der vil nedbryde bagved liggende membran, samt insekter der finder ind den vej, vandet vil selvfølgelig også over tid, nedbringe levetiden på din konstruktion, da beklædningen ovs. på bagsiden ikke kan behandles, og jo udtører langsommere end forsiden, men er det mahogni er der jo lang levetid alligevel.

Er den bagved liggende membran en tagpap, er konstruktionen dog ok som den er, men er det vindpap er det mindre heldigt.

Mange tak for svar Koludabyg. Jeg ved ikke, hvorvidt det er tagpap eller vindpap. Det vil jeg undersøge.

Vil du mene - ud fra disse oplysninger - at beklædningen enten skal skiftes eller eftermonteres?

Bh. TFT
Ja, det kræver lidt undersøgelse.

Men det er blevet lidt mode at beklæde på den måde.

Men hvis konstruktionen er lavet korrekt så er det heller ikke noget problem.

Jeg har set vandrette lister/brædderaf hårdttræ, med fugeafstand på måske 2-3 cm, med bagvedliggende - sortmalet - vindspærre i pladeform. Lodrette afstandslister, også sortmalede, hvorpå den vandrette beklædning er fastgjort.

Det er en rigtig "arkitekt-beklædning". Flot, men det er jo helt umulig at male den sorte bagvedliggende plade uden at skulle fjerne listebeklædningen.

I det tilfæld der nævnes her er afstanden mellem brædderne så lille at den bagved værende vindspærre nok ikke kræver vedligeholdelse.
(Men er det en "banevare-vindspærre" og uden lodrette afstandslister så mener jeg også at den godt kan være lidt tvivlsom)
Tusinde tak for svar til jer alle.

Jeg har været ude og se på sommerhuset igen idag. Jeg er en smule i tvivl om, hvilken type membram, der er blevet benyttet mellem den ydre træbelægning og lægterne. Jeg har taget lidt billeder og håber, I måske kan tyde dem for mig?

Billede IMG_0368.JPG giver et indtryk af, hvordan mellemrummene mellem brædderne varierer, og hvordan beklædningen er sat op.

Billede IMG_0364.JPG er taget ved en af sommerhusets døre. Her mangler at blive dækket af (hvilket naturligvis skal ordnes), men jeg har taget det med, da man tydeligt kan se membramen på dette billede.

Billede IMG_0365.JPG er et close up af et af de største mellemrum ca. 3 mm. Blitzen gør, at man kan se, beklædningen inden bagved.

Bh. TFT
Og vi prøver med billederne en gang til..



Billedet ovenfor ligger ned. Brædderne er monteret vandret. Øverst til venstre i billedet kan man skimte udhænget på taget.



Billedet ovenfor ligger ligeledes ned. Venstre side er bunden af beklædningen, der afsluttes med en drypkant af zink.



Dette billede er korrekt. Brædderne vandret og et relativt stort mellemrum, hvor man kan se beklædningen inde bagved.
Annonce
Det er svært at sige om det er vindpap eller Icoboard der er brugt der, umiddelbart virker det gennemtænkt med vandnæse i bunden, så er det en vindspærren ikke en alm. vindpap, så ville jeg ikke være så betænkelig ved konstruktionen.
Du kunne nu godt have taget et par billeder af hele huset og facaden.
Så Naveren kunne se hvor fin sådan en VANDRET beklædning kan være.
Og fortælle om rodenden vender mod højre - eller venstre.


Men eller ser det vist rigtignok ud. Med afstandslister bag beklædningen.
Og ægte mahogny er det jo selvklart ikke!
Hvor gammel er mon huset?
Du skal være velkommen til at montere al din beklædning vandret. Men at sammenligne det der med trykimprægneret 19 mm brædder fra trælasten er lidt svært. Hvis du beklæder det med egeplanker, mahogni eller lignende kan det jo holde uanset hvordan du monterer det.

http://www.lyrk.dk
Haha, jeg har vist rodet op i en ældre diskussion!

Huset er meldt færdigbygget i 2009, men jeg vil skyde på, at beklædningen er et par år ældre. Af en aller anden grund er der flere ting, der aldrig er blevet gjort færdigt - f.eks. rundt om den ene dør. Det betyder selvfølgelig, at der har været nogle år, hvor en del af træværket har været blottet, bla. endestykkerne rundt om døren. Men det virker ikke til at have taget skade, jeg har stukket i det med en syl, og det virker frisk. Jeg skal ikke kunne sige, om det ikke er ægte mahogni (større kender er jeg ikke), men hårdt er det i hvert fald!

Nå, men jeg er blevet betydeligt mindre nervøs efter jeres indlæg - så mange tak for det!

Bh TFT
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også