50 MBit... hvad skal vi med det?

Så lige tilbuddet fra YouSee (TDC). 50 MegaBit til ingen penge i 3 måneder.

Problemet er bare, at man i langt de fleste tilfælde ikke får en mærkbar fordel ud af det...

Vi er gået fra 2 MBit (da vi flyttede ind) over 4, 6, 8 og nu 10 Mega giga tæskehurtigt internet.

Vi synes bare ikke, der er sket en fløjtende fis. Det tager lige længe at loade Politiken.dk, dmi.dk, facebook, DR's TV-oversigt, Domai (for husarerne) og alle de andre sider, vi lige har kodet ind.

Lige meget hvor tæske-svine-hurtig vores forbindelse er til download, kræver det ligesom at data-leverandøren kan forsyne os med 1-taller og nuller i nogenlunde samme hastighed, og det kan de typisk ikke! Deres upload begrænser sig meget ofte til 512 eller 1024 KBit/sek. Det er ca. 1/10 af den hastighed, vi kunne hente tingene med, hvis de var klar...

Så vi hopper ikke på 100 MBit backbone tilbud eller noget andet. Erfaringsmæssigt virker en mobil opkobling via 3 Mobil lige så godt eller ind imellem bedre.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
på arbejde har vi en 50/50 fiberbånds forbindelse, der er kun en pc tilsluttet.
Det virker ikke hurtigere end min 10'er herhjemme.

Det er vel lidt som at køre i en Ferari, i en motorvejskø

mvh jens
Der er flere ting der har betydning for hastigheden på en internet forbindelse.

I nævner selv tjenesteleverandøren, i det her tilfælde politiken.dk, men jeg tør godt ligge hovedet på blokken og sige at det sikkert ikke er der problemet ligger. De store tjenester, har ofte *meget* stor båndbredde til rådighed.

Nogle andre forhold der kan gøre sig gældende:

- Latens, hvor lang tid tager det for en datapakke at blive processeret. F.eks. får jeg, når jeg pinger politiken.dk en tid på 8ms. Hvis dit tal er højere kan det være derfor.

- Routen, hvor mange firewalls, switches mv. skal trafikken igennem? Ved mig er det 16 hop.

- Din upload kan også har betydning. Hver gang man modtager trafik på nettet, sendes der også en lille del retur. Paritetsbit eller checksums. Hvis der er meget stor forskel på upload og download, kan upload forhindre at man kan udnytte download maksimalt.

- Din computer. Forskellen på at hente på en hurtig maskine og en langsom maskine er voldsom. Da jeg skiftede fra min store spille maskine, til en lille fiks (Men meget langsommere) nettop, skulle jeg vænne mig til, at det kunne tage 3-5 gange så lang tid at hente en side og præsentere den på skærmen.

Betragt derfor internettet som et rør med flaskehalse. Din oplevede internet forbindelse, er derfor ikke større end det smalleste led på ruten.

Har du testet din faktuelle hastighed via eksempelvis bredbåndsmåleren? Tjek også ding ping hastighed. Det er klart at det primært er større filer du vil mærke forskel på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis