Træskelet hus fra 1976 - hvilke faldgruber?

Hej - Er der nogen traeskelet specialister her paa forummet?

Husjagten forsaetter, og vi skal nu (paa mandag) hen og se paa et traeskelet hus. Her (Belgien) er traeskeletbygning ret nyt, og isaer brugt af folk som er méget öko... 99,5% af alle huse her er stenhuse. Saa der findes naesten ingen specialister. Vi har nu fundet én, som gerne ville komme med og se paa (köberraadgivning findes ikke her, de bli'r lidt forbavsede naar man spörger, hehe) - men alligevel.... vi kunne godt taenke os at selv vide lidt om hvad man skal se efter i saadan et hus... isaer hvilke faldgruber der kan vaere.

Huset er fra 1976, tysk prefab (Okal), kaelderetagen er beton, saa det maa vi se naermere paa - beton fra 70'erne er ofte af mindre kvalitet. Det er da noget jeg ved.

Og saa gaar jeg ud fra, at isoleringen efter 35 aar nok er lidt traet? Men hvordan kan man se det? Huset er beboet endnu, saa vi kan ikke gaa og lave huller - det bliver damen nok sur over....

Hvilke ting skal man absolut se efter?
Huset er sgu' dyrt nok, vi har ikke raad til at kaste os ud i kaempe renoveringsarbejder ogsaa...

Dette er et link til huset : http://www.era.be/nl/aanbod/panddet...tid=293815 - ikke at billederne hjaelper saerlig meget, de er jo taget af saelgeren
Men jeg spörger om vi maa tage nogle extra billeder, naar vi er der, saa kan jeg ogsaa laegge dem ind.

Anyone?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bor selv i et træhus.

Og kunne aldrig finde på at købe et helårshus fra 70-erne - opført som træskelet.
Slet ikke hvis det er pudset, (som det her synes at være).
Det er alt for usikkert.

Når der nu findes 99,5% stenhuse - hvorfor så ikke bare købe et af dem?
Sikkert fordi det omtalte hus passer til spørgerens pengepung. Det kan dog hurtigt blive væsentligt dyere end han lige regner med
Mange tak for svarene.... ja, det var jo ogsaa lige det vi var lidt (meget) bange for.... :-/

Det er nu ikke prisen der har gjort os interesserede, det er lige i overkanten af vores pengepung, for at sige det mildt (pga. en pool i haven...). Vi havde bare sat det listen af mulige huse, fordi det er det förste vi har fundet (og vi har set paa rigtig, rigtig mange!) hvor hele indelingen og placeringen af rummene var lige dét vi gerne ville have. Og saa i en ikke for stor afstand til BXL, hvor vi skal ind og arbejde hver dag....

Egentlig er det eneste, der er i vejen med det, at det er et traeskelethus. Og vi havde altsaa ret i at vaere noget vantro.

Ville I have meget imod lige at fortaelle lidt om hvad der precis kan vaere i vejen med det?
Sitting Bull: det er nu ikke pudset, det er beklaedt med cementfiberplader...
Vi har jo alligevel den aftale paa mandag, saa kan vi lige saa godt se paa det.

Og jo, vi regner da med at finde et stenhus. Men de skal ogsaa altid storrenoveres (vi har ikke raad til et nyt). Vi er faktisk ret vildt forelskede i et andet hus (stenhus ), men som alle aeldre belgiske huse (fra för 1955) er det bygget uden betongulvplade (hedder det saadan? ), og rummene er det flisebelagt (cementfliser) bare ned i et lag sand oven paa jorden. Saa selv at renovere et stenhus kommer til at koste det blaa ud af öjnene.....

Lille pikant detalje: vi saa paa et helt tredje hus i morges, og blev helt charmerede... jeg gik sgu naesten hen og blev helt glad. Indtil vi kom op paa loftet.
Det var det flotteste husbukkeangreb jeg nogensinde har set! Jeg kunne simpelthen pille flager af tagkonstruktionen, med de bare fingre!

Vi kom ud i en fart, det kan jeg love for!!

PS: Håndværker: "end hun lige regner med"
Det hjælper på kvaliteten det at det er beklædt med "cementfiberplader"
Hvilket på dansk hedder "asbestfiberplader". Hvilket er OK rent styrke- og holdbarhedsmæssigt, men ikke nødvendigvis i tilfælde af at pladerne skal udskiftes ved. f.eks. en udv. efterisolering. (Kender ikke en disse til belgisk byggemetode, men når huset er så gammelt er pladerne formodentlig asbestholdige).

Jeg kender ikke til kravene til træhuse bygget i Belgien i 70-erne overhovedet.

Men jeg ville ikke spille et eneste minut på et sådant hus med mindre prisen var noget i retning af det ½ af et tilsvarende fuldmuret hus.
Det handler om sikkerhed.


Og så det med at vælge hus.

En islandsk familie skulle flytte til KBH for et par år siden. Via annoncer udvalgte de 5 huse som de bookede til eftersyn - på en dag.
De fløj fra Island den første dag, så på huse den næste, sov på det hele, valgte et af husene. Som de kikkede på en ekstra gang den 3. dag. Gav et bud, forhandlede købet på plads. Underskrev slutseddel. Og tog hjem til Island igen. Den 4. dag.

Sådan foregår rationel bolighandel. >)


Skrevet af Sitting Bull på 17 mar 2012 20:12
Det hjælper på kvaliteten det at det er beklædt med "cementfiberplader"
Hvilket på dansk hedder "asbestfiberplader".

OK, tak. Findes de "almindelige fiberplader" (altsaa uden asbest, med naturlige fibre) saa ikke i DK? De er meget "in" her for öjeblikket...
Men du har helt ret. Det med asbesten havde jeg slet ikke taenkt paa - og eftersom Eternit-fabrikken ligger saadan nogenlunde 40 km fra huset, er der rigtig god chance for at det er gamle Eternitplader. Méd asbest.
Det er noget mög, det.  Over halvdelen af de gamle huse her er bygget med asbest....

Skrevet af Sitting Bull på 17 mar 2012 20:12
Jeg kender ikke til kravene til træhuse bygget i Belgien i 70-erne overhovedet.
Jeg kan ikke forestille mig at der overhovedet vàr nogen....

Skrevet af Sitting Bull på 17 mar 2012 20:12
Men jeg ville ikke spille et eneste minut på et sådant hus med mindre prisen var noget i retning af det ½ af et tilsvarende fuldmuret hus.

OK - det er en rigtig go' lille tommelfingerregel. Mange tak!

Skrevet af Sitting Bull på 17 mar 2012 20:12
En islandsk familie skulle flytte til KBH for et par år siden. Via annoncer udvalgte de 5 huse som de bookede til eftersyn - på en dag.
De fløj fra Island den første dag, så på huse den næste, sov på det hele, valgte et af husene. Som de kikkede på en ekstra gang den 3. dag. Gav et bud, forhandlede købet på plads. Underskrev slutseddel. Og tog hjem til Island igen. Den 4. dag.
Sådan foregår rationel bolighandel. >)


Det maa vaere dejligt at have penge, ja.
Selvom det hernede nu ta'r de samme 3-4 maaneder for at faa sluttet et köb, om man nu er fattig eller rig.
Men du har da sikkert igen ret. Vi gaar ogsaa og overvejer at helt droppe det med husköbet... men jeg kan nu ikke lide at give op (paa nogen omraader), og saa er det jo ogsaa saadan lidt trist, naar man har gaaet og glaedet sig....

Men vi glemmer i hvert tilfaelde alt om gamle traeskelethuse.
Tak for hjaelpen!





Annonce
Ja jeg kunne jo også have skrevet "spørgeren" unge dame
Det er egentlig noget underligt noget med de træskelet huse, for de ældre Svenske træhuse er jo også opbygget over et træskelet, men altså beklædt med træ både ude og inde. Mange af dem er over 100 år gamle og stadig lige så friske som da de blev opført. Det går galt lige så snart man bruger andre matrialer som beklædning, hvorfor ved jeg ikke
Uhhhh, hvor dejligt at blive kaldt en ung dame! Det er sgu' lang tid siden - takker mange gange!

Jahh, de svenske huse... og der er jo ogsaa en masse amerikanere der bor i traehuse... som har staaet der i mange lange aar. Det var derfor vi turde naere et lillebitte haab....

Men nu er det Belgiske klima jo egentlig helt uegnet til traehuse: luftfugtigheden er altid meget höj, og her er som oftest ret vindstille... og saa har vi heller ikke saerlig lange eller meget kolde vintre, som kan slaa skadedyr ihjael...

Naeh, hvis det bli'r til noget, bli'r det nok sten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis