Toilet - fjernelse af MEGET svær tilkalkning ?!?

Hey

Jeg er den uheldige ejer af et toilet, der er 12 år gammelt og så fantastisk flot ud, da jeg købte det - men nu er der en MEGET svær 5-7 cm bred kalkvæg hele vejen fra top til bund på 'bagvæggen' i toilet skålen.

Jeg har forgæves prøvet med alle mulige og umulige midler - men fælles for dem alle er, at det gundet kalken sidder på en lodret væg er svært at få midlet til at sidde og virke i længere tid af gangen. Jeg har fået et råd om at anvende citronsyre, og har prøvet flere ting for at få det til at sidde. Dyppet toiletpapir i vand og så prøvet, at´væde det i citronsyre i håb om, at det så vil sidde fast - men efter 5-10 minutter ligger det ned i bunden af toilet skålen 

Jeg fik så et tip om, at blande citronsyre sammen med noget vand og mel og få det at virke som en art pasta, der så bedre skulle kunne sidde fast på væggen i toiletskålen, hvor kalken sidder.

Er der nogle, der har bedre tips til mig - jeg kan huske Leth's tip om, at tømme toilette for vand og så ellers bruge eddikesyre og filme det til for at undgå lugtgener - men da jeg kun har et toilet i lejligheden, så er det altså svært at undvære det i længere tid 

Hvad hulen er der tilbage af gode tricks jeg kan bruge til at fjerne den hulens kalk fra toilet skålen 

Har overvejet at bruge en smørkniv med afrundet hovede og så prøve at skrabe kalken væk, men tror det måske giver nogle grumme ridser i toiletskålens porcelæn - så ved ikke om den løsningn er særlig smart....... 

Gode råd modtages med kyshånd 

Vh Claus, Kbh Ø

Mvh Claus, Kbh Ø
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
12 års kalkdannelse skal nok bankes af med hammer og mejsel.

Men ellers saltsyre.
Som pensles direkte på kalken. Med en pensel.

Men det kræver at du er helt sikker på at overfladen kan tåle det.
Samt endvidere at du ikke sjatter for meget omkring med syren.

Som bekendt er stærke sager. Børn og husdyr bortskaffes, gummihansker og øjenbeskyttelse påtages. Overskydende syre henstilles IKKE under køkkenvasken. Osv.
Skrevet af Bent Andersen på 17 mar 2012 00:02
Smørkniven er OK.
Men hvis du har sådan en stribe efter så få år, lyder det i mine øren som om dit toilet løber lidt hele tiden??

Bent.

Vi har længe haft problemer med vores indbygningstoiletter i ejendommen - så JA! det har løbet en del i perioder 

Konstruktionen er fra 1971 og udskiftning af cisterne vil kræve en nedrivning af væggen og dermed klinker - jeg fraflytter lejligheden indenfor overskuelig fremtid, så har ikke særligt meget lyst til at bruge mange tusinde på nyt toilet og klinker i badeværelset.

Mvh Claus, Kbh Ø
Skrevet af Sitting Bull på 16 mar 2012 23:59
12 års kalkdannelse skal nok bankes af med hammer og mejsel.

Men ellers saltsyre.
Som pensles direkte på kalken. Med en pensel.

Men det kræver at du er helt sikker på at overfladen kan tåle det.
Samt endvidere at du ikke sjatter for meget omkring med syren.

Som bekendt er stærke sager. Børn og husdyr bortskaffes, gummihansker og øjenbeskyttelse påtages. Overskydende syre henstilles IKKE under køkkenvasken. Osv.

Hvordan tjekker jeg om saltsyren ikke smadrer skålen helt ?

Tror det må være sidste udvej før jeg får skålen udskiftet til ny........

Mvh Claus, Kbh Ø
jeg havde held med at rense et lokum som havde meget gult kalk...

jeg brugte et helt nyt hobbyknivsBlad og skrabte det værste af og resten med knofedt og skrubbecreme!

virkede helt godt

husk at lokum der løber...kan koste op mod 3000 kr i vand om året!(så få det fixet)
Annonce
Skrevet af thomasvk på 17 mar 2012 00:23
jeg havde held med at rense et lokum som havde meget gult kalk...

jeg brugte et helt nyt hobbyknivsBlad og skrabte det værste af og resten med knofedt og skrubbecreme!

virkede helt godt

husk at lokum der løber...kan koste op mod 3000 kr i vand om året!(så få det fixet)

Jeg ved det godt, men har haft VVS folk oppe 6-7 gange de seneste 12 år, fået skiftet toilet, fået skiftet indmad - prøvet 4 forskellige VVS firmaer, bla. Hetland, der er gået konkurs 6-8 gange - og lige lidt hjalp det. Det løb så ikke i 3-4 måneder, men begyndte så igen at løbe.

Som sagt cisternen er inde bag en klinkevæg i badet og det vil kræve nedrivning af væggen og helt nyt badeværelse, hvis jeg virkelig skulle problemet til livs - dvs. en udgift på 50.000-100.000 kroner.
Vi har allerede brugt 10 milliioner på gennegribende VVS renovation af hele ejendommen, inklusiv min lejlighed. Føler jeg har brugt RIGELIGT på at betale VVS firmaer for at lave noget, de åbenbart ikke kan lave rigtigt - nok fordi det oprindelige er noget gammelt lo_t - men også pga. totalt uduelige VVS folk (LÆS: Hetland VVS)

Mvh Claus, Kbh Ø
meget kalk i jeres vand som gør problem kommer igen???
Du siger 12år.......
Jeg siger byt til nyt.......
Emaljen er nok også slidt.
Du kan vist købe et kit til de fleste cisterner og så kan du jo gi den gas med alt den syre du kan finde og så skifte indmad ud efter

it is better to burn out than to fade away
Sry så ikke lige dig sidste post.
wc skal bare virke og som du skriver er der ingne adgang.
Indbygning er noget fande har opfundet i vrede og lidt som caleche på bil. Det ser skide godt ud men ikke særligt smart.
Få dig et nyt der står på gulv(som os andre)

it is better to burn out than to fade away
Sumkalk kan også anbefales herfra.....
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også