Hyundai I10 motor snurre men starter ikke - Hjælp!!!

Min lillesøster (som bor 10 km fra Ringsted) har en Hyundai I10 Diesel.

Når hun åbner dørene med fjernbetjent nøgle blinker den som den skal og åbner dørene.
Så sætter hun nøglen i og starter den... Så kørte den ca. 20 til 30 sekunder og så gik den ud.

Nu vil den slet ikke starte.. Motoren snurre men starter ikke.. Der har ikke været nogle forudgående symptomer.

Når hun sætter nøglen i og drejer den til action lyser lamperne som de plejer og den lille bil med nøglen på slukker når glødelampen slukker.
Så drejer hun nøglen og motoren snurrer men den starter ikke.. 
Når hun slipper nøglen og startermotoren slukker, er den røde lampe med bil og nøgle stadig slukket.

Når hun så tager nøglen ud og prøver igen, gentager den det hele.. glødetråd slukker, rød lampe slukker, motor snurre men starter ikke??

Hvad kan der være galt og hvor kan man få hjælp lørdag formiddag.

Bilen er ca. 4 år gammel og har kørt ca. 90.000 km...

Bilen har for ca 1½ år siden fået skiftet antennen til startspærren.. ved ikke om det er den der giver problemer igen.. og hvor sidder den.. ???

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Min lillesøster (som bor 10 km fra Ringsted) har... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Måske hun skulle få den transporteret til mekanikkeren, der er trods alt ting som de er væsentligt bedre til end alle hjemmer fuskerne !
Og de stakler skal da også have noget at leve af
Nu falder det mig lige ind, at man i nogle biler kan omgå startspærreren. I VW skal man dreje på knapperne til iret og triptælleren, så vidt jeg husker. Måske siger instruktionsbogen noget om det for hendes bil. Hvis den gør det, og bilen starter, så er fejlen næsten lokaliseret, i hvertfald indkredset til startspærreren.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nej for hxxxxxx det er da totalt,jeg savner ord men at tro at en startspærrer omgås ved at stille uret er da totalt ,heg savner igen ord.
Med stor sikkerhed tør jeg også godt at garantere for at knastakslerne ikke er faldet af og at hverken kæde eller rem er sprunget.
Hvad der så er galt har jeg ingen ide om men mon ikke at et Hyundai værksted kan finde ud af det på mandag.
René
Jo det ender da også med værkstedet.. Men Hun bor i Ringsted og jeg på Tåsinge og hun skulle på besøg her. Hvis nu en eller anden havde en god ide så var det jo godt.
Hun fik hjælp af en der tog fødeslangen af... det kan man med en lille sort clips.. turnede motoren og i løbet af 10 sek kom der diesel ud og vupti så startede den.

Efterfølgende startede de den ti gange og den startede hver gang. Så ventede hun en time og skulle så her ned.
Første gang startede den ikke, og så anden gang startede den og kørte hele vejen her ned.

Da hun skulle hjem vil den ikke starte igen. Nu kommer der så en beskrivelse hvad vi gjorde trin for trin.

Nøgle i og forvarmer.

Drejer nøglen og motoren starter.

Vi smiler alle og så går der 20 sek. så går den ud.

Den starter ikke efter to forsøg.

Så tager jeg den sorte fødeslange af og da der bliver sat tænding på kan vi høre at det bobler lystigt fra motoren eller tanken og "noget" snurre lystigt (pumpe eller noget)

Men der kommer ikke diesel ud af den lille slange.

Vi prøver flere gange, endog hvor jeg suger i føderøret men motoren snurre men ak, der kommer ingen diesel.

Tanken er ½ fuld.

Vi henter 17 liter diesel og hælder på.

Jeg tager den sorte fødeslange af igen og nøglen bliver drejet.

Første gang sker der ikke mere end de andre gange.

Så starter motoren, samtidig med at der kommer diesel af føderøret, og så satte jeg slangen på igen og hun kørte hjem til Ringsted.

Hvis det er fødepumpen det er galt med, så undre det mig at man kan se at der er diesel i den studs, fødeslangen skal sættes fast på.
Det står helt ud i studsen og der er ingen indikationer på at den prøver at bruge noget at den diesel der står i røret når motoren snurre.

Så springer motoren igang, samtidig med at dieselen kommer ud af fødeslangen, og så sætter jeg fødeslangen på og den fortsætter med at være startet.

Svendborg

Hej GOM
Tør man spørge hvor mange KM den lille bil har kørt ?
Hvis det er en commonrail motor sidder der sikkert en forpumpe i tanken og den har en begrænset levetid.
Man kan høre om den kører hvis man løfter bagsæde hynden og lytter der hvor der er et dæksel.
Kontroller eventuelt om der kommer strøm på de 2 tykkeste af de (tror jeg) 4 ledninger i stikket ned til tankamaturet.
Modtageren (antennen) til startspærren sidder som en ring rundt om tændingslåsen lige under afdækningen.

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Jeg skrev det i første indlæg... 4 år og ca. 90.000 km.

Jeg hældte også til fødepumpen, men den startede til sidst mens fødeslangen var taget af.... og så kom der diesel og så satte jeg fødeslangen på igen.. ??

Jeg opfattede det som om diesel kom samtidig med at den startede..

Kan du udlæse en computer på sådan en Hyundai ?? 4220 er vist ikke så lang fra Allindelille?

Svendborg

Hej
Har alderen så jeg ikke kan huske fra toppen til bunden så jeg så ikke at KM tal og alder stod der - har intet her på adr. men arbejder i slagelse og der kan vi sikkert læse i den lille bil !
Sender en PM til dig med detailjer.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af ALB69 på 17 mar 2012 23:55
Nej for hxxxxxx det er da totalt,jeg savner ord men at tro at en startspærrer omgås ved at stille uret er da totalt ,heg savner igen ord. 

René

Instruktionsbogen til Skoda Octavia årgang 2000, side 59, 1. spalte:

Citat start:
Hvis den elektroniske chip i nøglehovedet bliver beskadiget kobles motoren fra i løbet af tre sekunder. Man kan da vælge en nødkode og derved kan startspærren sættes ud af funktion.
den firecifrede kode, som man kan aflæse ved at skrabe på nøglevedhængets felt, vælges med tændingen tilsluttet.
Urets betjeningsknap drejes mod højre og samtidig holdes kilometertællerens betjeningsknap inde i et sekund, hvorefter den slippes.
I stedet for kilometertallet vises 4 nuller, hvoraf det første blinker.
Med kilometerknappen kan man nu vælge det ønskede tal.
Når betjeningshovedet drejes mod højre begynder det næste tal at blinke.
De øvrige tal vælges på samme måde.
Koden lagres i hukommelsen ved samtidig at dreje urknappen mod højre og holde kilometertalsindikatorknappen inde.
Efter deaktivering af startspærren skal køretøjet startes indenfor 45 minutter. Deaktiveringen gør det kun muligt at starte en gang. Ved yderligere starter, skal startspærren igen deaktiveres med nødkoden
Citat slut.

Beklager, at jeg ikke har haft adgang til instruktionsbogen noget tidligere, da jeg har opholdt mig udenlands, og derfor ikke kunne komme med det detaljerede svar umiddelbart.

René, du manglede ikke ord. Du mangler viden.

Chr.

Tak Chr.
Der er blevet fejlsøgt meget.. Til sidst er der en der så vil prøve at skifte brændstoffilter selv om alle servicer var overholdt.
Det viser sig så at en skrue på filteret ikke var spændt.. Luftfilter var slet ikke skiftet og oliefilter var også sprunget over.

Det var jo ting der var betalt for og min lillesøster vidste ikke noget.

Skruen blev strammet, men man skulle pumpe manuelt nogle gange når den ikke startede første gang.
Nu er der skiftet alle filtre og olie og nu kører den rigtigt godt igen..

Ham på værkstedet der skulle have lavet service på den, er nu arbejdsløs.

Svendborg

Det er den slags oplevelser der gør en noget så forbandet. Ærgerligt, for de fleste mekanikere/værksteder laver et godt stykke arbejde, og så er det ærgerligt at enkelte sjuskehoveder ødelægger helhedsindtrykket.

Godt værkstedet har skaffet sig af med synderen.

Chr.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis