undertag

hej

hvilken type undertag skal jeg bruge når jeg skal lægge nyt tag?

hvad er lettest/hurtigst at arbejde med?

mvh kevin
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er banevarer så brug en Icopla Monarperm 1000 eller Komproment Viking 280. Ellers er der jo Huntonit, som nok er nemmere at arbejde med hvis man ikke har lagt undertag før, eller har en kyndig til at hjælpe.

http://www.lyrk.dk
Der er et par ting du nok skal "belyse"
-Er der solindfald gennem den øvre tagbelægning (Ved vingetegl... så ja)
-Hvor længe ønsker du det skal holde før det igen skal udskiftes

Benny fra Bonderup

Benny Bonderup

hej
hvad menes der med solindfald? jeg har et helt alm. tag med to udluftnings hætter og en skorsten.

undertaget skal naturlig vis holde mindst lidt så længe som selve taget (min 30 år som der er garanti)

mvh kevin
Ok... først en lille historie :-)
Jeg har lagt såkaldte vingetegl over en banevare fra monafol.
Når jeg står inde på loftet kan jeg se solpletter på banevaren fordi vingetegl ikke kan slutte helt tæt.
Engang i en anden anledning, havde engang besøg af en syn og skønsmand og da vi gik rundt på loftet, fortalte han mig at banevare nedbrydes af det UV-lys.... faktisk var jeg lidt skeptisk over den bemærkning og jeg kontaktede derfor producenten.... og ganske rigtigt, han bekræftede det og sagde at jeg kunne forvendte problemmer allerede efter 15 år....

Nå ja... det gør det så heller ikke bedre at jeg har fejlet fælt med opstramningen.... men det svært og efter hvad jeg har hørt, så er fejl i udførelsen af banevare vist nok osse på top 10 fejllisten når vi taler om prof-tømrer........ har jeg hørt............ et eller andet sted............... -No offence to anyone :-)

Benny fra Bonderup

Annonce
okay på den måde...

så det vil sige at Huntonit undertaget er at foretrække? fordi det er lettest at montere, holder længere og er billigeren pr. kvm da man kan købe så tæt på tagets areal uden meget spild/overskydende materiale?

det lyder jo næsten for godt til at være sandt...

mvh kevin
Det er dog de færreste der bruger monarfol i dag som undertag, og der er kommet mange gode undertage de sidste 15 år som er UV-bestandige, og godkendt til vingetegl med meget lysgennemgang. Men derfor er huntonit nok alligevel den nemmeste løsning for dig.

Der er rigtig mange tømrere der ikke har styr på hverken det at montere undertag eller generelt at lave tegltage og de konstruktive løsninger i den forbindelse. Det skal være noget man går op i, og interesserer sig for. Det er ikke noget man bare laver, uanset uddannelse. Nogen er dygtige til det, andre skal absolut holde sig fra det.

http://www.lyrk.dk
Skrevet af Naveren på 18 mar 2012 13:43

Der er rigtig mange tømrere der ikke har styr på hverken det at montere undertag eller generelt at lave tegltage og de konstruktive løsninger i den forbindelse. Det skal være noget man går op i, og interesserer sig for. Det er ikke noget man bare laver, uanset uddannelse. Nogen er dygtige til det, andre skal absolut holde sig fra det.

Ja, der er mange der ikke burde lave tegltage, og da slet ikke for andre kunder.

Og helt enig, Huntonit undertaget ville være oplagt under vingetegl, hvor et mere holdbart undertag er oplagt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis