tilslutning af minishunt til fjernvarme galvanisk tæring

Hej.

Jeg går lidt og overvejer at skal have gulvvarme i min stue når jeg udskifter gulvet nu her.

jeg har kigget på den her shunt fra wawin.

klik her

jeg har tænkt mig at fjerne 2 gamle radiatore, og koble shunten til den eksisterende rørføring.

mit spørgsmål er så, hvis overstående shunt kobles på eksisterende jernrør fra radiatorerne vil der så ikke komme galvanisk tæring på returløbet?

Håber der er nogen kloge lds'er der kan hjælpe.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Korrosion på ståldele i et varmeanlæg bestemmes under alle omstændigheder af ilttilgang og opløst kobber f.eks. fra fordelerrør eller lignende vil ikke have nogen væsentlig indflydelse.

Typisk er radiatorventiler, forskruninger, luftskruer mm jo også lavet af en kobberlegering (messing) og det ville da være uheldigt i relation til radiatoren som typisk lavet af ubehandlet plade.
Skrevet af vvs'eren på 16 mar 2012 09:19
Korrosion på ståldele i et varmeanlæg bestemmes under alle omstændigheder af ilttilgang og opløst kobber f.eks. fra fordelerrør eller lignende vil ikke have nogen væsentlig indflydelse.

Typisk er radiatorventiler, forskruninger, luftskruer mm jo også lavet af en kobberlegering (messing) og det ville da være uheldigt i relation til radiatoren som typisk lavet af ubehandlet plade.

Hej. Tak for svaret.

Kan du så oplyse hvordan der så opstår galvanisk tæring? er det kun i brugsvands installationer.?

med venlig hilsen

kazooi
er det kun i brugsvands installationer.?

Svaret er ja og årsagen er at brugsvand er iltet vand hvorimod i et varmeanlæg 'dør' vandet som følge af, at ilten (luften) frigives og luftes ud. 
Derfor skal du skal heller ikke fylde på anlægget i tide og utide hvis der er en utæthed.
Okay super :-)

Mange tak for din hjælp. jeg synes også det virkede mærkeligt, da jeg før har set radiator tilslutninger i messing.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis