Overvejer at varmekilde

Hej.

Jeg går lidt og pønser på at skifte mit gasfyr ud til enten et pillefyr eller en luft-til-vand varmepumpe.

Men, jeg har et forbrug, på mit træhus 140 kvm og 5 personer, når alle børn er hjemme, på ca. 1550 m3 gas, ca 14-15000 kr om året.

Og alle de beregninger på besparelser jeg kan finde ligger på et forbrug der ligger meget højere end det jeg bruger, og så kan jeg altså ikke lige regne besparelsen for mig ud.

Er der overhovedet nogen besparelse for mig?

Håber nogen har nogle guldkorn.
På forhånd tak.

Martin

Martin

Gør-det-selv'er
men fruen kalder mig bonderøv.......
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor gammelt er dit gasfyr? Har du overvejet at du kan have tilslutnings- og forblivelsespligt i nogle naturgas-forsynede områder?

Mit gasfyr er ca 10-12 år gammelt, og fik at vide af ham der udførte service på fyret at jeg kunne spare ca 25% gas ved at skifte til nyt gasfyr. 

Derfor ideen med at skifte til en anden varmekilde.

Her i kvarteret er ingen krav om at skulle være tilsluttet gas.

Martin

Gør-det-selv'er
men fruen kalder mig bonderøv.......

Jeg tror da egentlig at tråden burde ligge i "fyr og opvarmning"
Er der en admin der kan flytte tråden?

Martin

Gør-det-selv'er
men fruen kalder mig bonderøv.......
Hvis vi sætter dit fyrs virkningsgrad til 0,9 koster din varme pt. noget der ligner 1,13 kr. pr. KWh (går ud fra at dit varmeforbrug er inkl. faste bidrag?).

1,13 er ikke skræmmende dyrt, men du kan måske nå ned på omkring 0,5-0,6 med et veldesignet og kvalitetskontrolleret varmepumpesystem. Og her snakker vi ikke en Bilka-pumpe til 8000 kr., men en solid investering

Pillefyr...tjoe, hvem ved hvad der kommer af afgifter på sådan noget. Gider du vedligeholdelsen?

Har du plads til jordvarme?

Du kunne overveje at lade solceller drive din varmepumpe. Men du skal ikke regne med at der er meget strøm til overs til alm. forbrug.
Jo det er mit samlede årlige forbrug.

Jeg ved som sagt endnu ikke hvad jeg skal vælge, men er af en eller anden grund blevet lun
på tanken om et pillefyr.....men kunne ikke rigtig regne besparelsen ud.

Martin

Gør-det-selv'er
men fruen kalder mig bonderøv.......
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis