Elektricitet til højttalere i hattehylde

Jeg vil gerne begynde med at undskylde det enormt lave niveau i sværhedsgraden af dette indlæg - jeg er totalt uhandy og endvidere uerfaren inden for området.

Med det sagt, skal jeg have monteret et sæt JBL G6-69 højttalere i hattehylden på min Peugeot 206 (2001), og der er opstået en række spørgsmål undervejs:


1. Højttalerne kører med en fortløbende belastning på 70W og 250W peak, mens bilradioen er en AMS CT410, hvorpå der er påtrykt "4x25W". Er det nødvendigt at købe en forstærker eller kan jeg bare koble højttalerne til radioen?


2. Jeg har haft radioen ude og kan se, at der er 4 højttalerudgange med plus/minus, hvoraf de to midterste er benyttet til højttalerne foran i bilen. Findes der nogle specielle dimser til at sætte for enden af højttalerkablet, så det passer ned i hullerne (Se billede nedenfor)?




3. Jeg har opdaget et stik i bagagerummet, som jeg ikke umiddelbart ved hvad skal bruges til (som alt andet i bilen). Det kan ses nedenfor. Er der nogen der kan hjælpe?






Det var spørgsmålene.

Jeg vil gerne påpege, at valget af højttalere er foretaget, fordi der var huller i hattehylden til dem, da jeg købte bilen Det har intet med "lydbillede" eller andet at gøre...

Der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Medmindre det kun er skidt..
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
med så fine højtallere ville jeg ofre en lille forstærker til dem, din bil radio kan godt sende lyd ud af dem men det vil lyde 100% bedre med en forstærker.
Hej
Du kan sagtens få nogle "terminaler" som vi kalder dem, der passer ned i dine "iso-stik"
en vel assoteret auto forhandler eller et bosch carservice burde have dem - du kan selvfølgelig også vælge at klippe de to hold ledninger som du skal bruge fri af stikket og så samle dem med dine højttalerledninger.
De stik som du har fundet i bagagerummet skal du holde dig fra (undskyld) men de er til noget udstyr som ikke er monteret i din bil og de har fat i noget i den anden ende !
Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
uha nej ikke klippe i ledninger, taler af erfaring, for at gøre en lang historie kort, gjorde i min svigerforældres toyota og det var kun højtaler ledninger også, lyset forsvant i uret, instrument og nærlys.
der er noget med at den er stelstyret så siden dengang har jeg aldrig klippet ledninger til radio eller højtaler.

ofre hellere de kroner på de terminaler.
Polobjørn: Tak for ordet "terminaler"... Det var lige det jeg manglede til at finde igennem elektronik-junglen... Af ren og skær nysgerrighed - hvad er det blå stik til?

Henrik@p: Tak for advarslen - min kollega foreslog også, at jeg bare klippede ledningerne, men det kan jeg da læse, at jeg ikke skal satse på!

Der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Medmindre det kun er skidt..
Annonce
Hej igen
Jeg kan IKKE sige dig hvad det blå stik er til - du kan muligvis finde ud af det hvis du køber "haynes rep. håndbog" "birgers Billige Bilbøger"  http://www.birgersbilligebilboeger.dk/ til din bil - alle ledninger i en  fransk bil har numre samt en farve mærkning og i "haynes" bogen er der lednings diagrammer over det meste af ledningsnettet i din bil.
Hvis du ikke kan få fat i de therminaler til ISO stikket kan du godt klippe ledningerne ud af dit
stik mellem stikket og radioen og så gå viddere der fra.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Polobjørn og Henrik@p.

Tak for svarene.
Det endte med klippe-løsningen i mellem-stikket, hvilken fungerer fint

Mange tak for hjælpen til jer begge to!

Mvh. nu-lidt-mere-handy-manden

Der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Medmindre det kun er skidt..
Blot et forslag til det m det blå stik.. For jeg havde engang for 800 år siden en bil m en blaupunkt 6 cd changer boks der netop fyldte op i bagagerummet, stikket minder meget om det dengang... Wåw meeget avanceret dengang.. ;-))

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
Blot et forslag til det m det blå stik.. For jeg havde engang for 800 år siden en bil m en blaupunkt 6 cd changer boks der netop fyldte op i bagagerummet, stikket minder meget om det dengang... Wåw meeget avanceret dengang.. ;-))

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis