Hækplanter - Bilka eller planteskole ?

Hej!

Vi står og skal plante ca. 6-700 liguster hækplanter indenfor få uger.

Vi har fået en pris fra den lokale planteskole på 11 kr. pr. plante (50-80 cm),
men kan få planter i f.eks Bilka osv. til 5 kr. pr. plante.

Hvor meget forskel er der reelt, hvis jorden er godt forarbejdet ? Og vi gerne bruger ekstra
på gødning til hækket ?

På forhånd tak,


Mvh Thomas

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er planterne samme størrelse?

Jeg købte for nogle år siden bøgerplanter i et byggemarked, 5 bundter med 25 i hver, 2 af bundterne kom aldrig i vækst, jeg fik penge tilbage, men spildte et år.

Rødderne må aldrig blive tørre, det er planteskolerne bedre til at overholde.

Prøv at spørge flere planteskoler og se om du kan få prisen ned.
Hej

Størrelsen alene er ikke nok til at vurderer en Ligustrum på. Det kan være en meget ung og let forgrenet plante, eller en noget ældre 3 års plante som har været klippet flere gange som har fx. 3-5 grene. Deraf også ofte prisforskellen.. Hvis du er interesseret i at få et godt tilbud kan du skrive på [email protected]

Bjarne Schou Andersen

Plantetorvet.dk



e-mail: [email protected]
http://www.planteskoler.dk/3/liguster/877/vulgaree-liga,-liguster,-ligustrum-vulgare-liga-.aspx 4 kr stk + fragt


http://www.skovplanter.dk/planter/liguster-til-haek-(ligustrum-vulgare).aspx >500 stk 7 kr stk. + fragt

Har selv handlet læplanter hos skovplanter.dk. De kom med fragtmanden som barrod i kraftig sæk, som holdt på fugtigheden. Har været fuldt tilfreds.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen,

der skal du så lige være opmærksom på at det helst skal være sorten 'Liga'. som er en dansk selektion, som er den der klarer sig bedst, er mest ensartet og mest fri for sygdomme og har den bedste overlevelse i DK.. Priserne ovenfor er Ligustrum vulgare, som typisk bruges i læbælter og skovbryn. Liga er en udvalgt sort fra Ligustrum vulgare..

Bjarne Schou Andersen

Plantetorvet.dk



e-mail: [email protected]
Annonce
Jeg har købt 25 meter bøgehæk (ca. 100 stk.) i Bilka og den vokser fint på 4. År nu.

Jeg har købt 40 laurbær/kirsebær planter i Bilka for 3,5 år siden og dem overvejer vi at grave op, for dem er vi ikke tilfredse med....

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er både for og imod.

Hvis du køber i bilka, får du sikkert en super pris, men man kan også være ret sikker på at planternes rødder bare "ligger" i direkte sol og tørrere ud.
Hvilket betyder at nogle planter går ud og du så skal ud og bytte dem igen.
På den anden side betaler du en højere pris på planteskolen, men som sagt tidligere, de er også bedte til at passe på rødderne og holde dem fugtige.

Min storebror arbejder på en planteskole, og ved de leverer til bilka, så om der er kvalitetesforskel på den enkelte plante, ved jeg ikke.

Men vurder om du vil spare penge og ikke har noget imod at du skal ud og bytte et par gange eller 3.
Eller om du vil betale priser og forhåbentlig slippe for besværet:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis