Tag renovering på hus fra 1929. hjælp :)

Godaften gør-det-selv'er. Jeg har købt et hus fra 1929 og skal ha lavet en tagrenovering. Jeg er selv uddannet tømrer, men har lidt spørgsmål omkring det, da man jo ik har lært alt med 2 år som svend.''

1. Hvilket undertag ville i vælge. Jeg tænker icopal ico-board, ELLER huntonit.

2. Tilstandsrapporten siger der mangler tilstrækkelig fastgørelse af gavltrekant. Vil det sige at jeg skal bore igennem spær og ind i murværk og montere med gevindstænger samt noget fischer fuge snask, og derefter en bolt. og self noget pind hvis der er luft mellem gavl og spær ?

3. SKal der være vindtrækbånd på taget når man laver sådan en renovering ?

4. Skal ha fjernet udhænget og lavet det i sin oprindelige stil, dvs at der skal afsluttes med en teglsten ved gesimser. hvor højt skal lægterne ende med af højde i forhold til gesimser ? ( SÆTTER NYE OPRETNINGSSPÆR PÅ DE GAMLE )

Det var vist lige det..

Hilsen Lasse
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forresten der skal alm tegl på, ikke dobbelt S.. og kom gerne med ideer til andre undertage ( dog ikke krydsfiner, eller ru brædder med tagpap.
1. Huntonit er da helt sikkert et godt valg.

2. Ja, det var nok sådan jeg også ville gøre det.

3. Som udgangspunkt er der vel ikke krav om vindtræksbånd, men at konstruktionen skal være afstivet på en eller anden måde. Vindtræksbånd er nok det nemmeste.

4. De tagsten der ligger ovenpå ydermuren i gavlen, skal lægges i mørtel, lægten afsluttes 1- cm fra muren. Ellers prøv dig lidt frem når du står der oppe.

http://www.lyrk.dk
Jeg ville helt klart vælge Huntonit undertaget.

Det skal passe sådan at dine overkant lægter ligger onkring 1 cm over overkant gesims ved gavlene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis