Stævnstige Klapsammen forsøg

Hej derude.

(Hm - den røg ind i et forkert område i forum - sorry - kan man flytte det?)

Jeg har igen forsøgt at lave en ting som skulle få det til at blive hurtigere forår.
Fandt et billede af en stævnstige til en lidt større model end vores - og tænkte straks, "sådan kan vi ikke undvære"

    

Jeg ville lave een der kunne foldes sammen - og bruge et "snøre-hængsel" istedet for metalhænglser. Desuden skulle den kunne komme ned i vores kistebænke.
"Snørehængsel" er en 8-tals surring som tillader to dele at bevæge sig som et hængsel:

Lavede først pap-model, tilpassede med ny papmodel, og så en model i MDF plade. Da den kom til at passe på båden lavede jeg den rigtige i 12 mm vandfast finer, som er blevet lakeret med epoxy (lidt fortyndet m. cellulocefortynder) i 2 omgange.
Her er billederne af stumperne og færdig:


Samlet og ophængt som den skal hænge på stævnen: (gummislangen skal forestille den låsebøjle, som stigen skal hænge på



Her er den foldet sammen:






>>>
Den vejer kun ca 2,5 kg, og kan gemmes ned i alle vores stuverum.
Ja så mangler jeg bare at afprøve den rigtigt på båden.

Hvad er så meningen med denne stævnstige - jo vi ligger meget ofte ved kysten, og nu kan vi bedre lægge os ind til nogen store sten - ligesom de gør meget i Sverige i skærgården - så skal vi ikke soppe så meget rundt.

God Sommer - Hilsen A.

PS - snørehængslet kan ikke klare trækket uden lidt supplerende surringer, for ellers så rutcher snoren i hullerne. Derfor de mange huller.

To ulykker kommer sjældent alene.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er da ialfald ikke helt uden evner
Et flot stykke arbejde du der har lavet og ideen er heller ikke tumbet.
Dine 8 tals suringer skal nok holde, jeg ved at de bliver brugt til at holde rorene på Wharrams store Pahi 52. katamaraner
Men du skal nok give træet noget lak, ellers bliver det hurtigt grimt og gråt.
Hej Håndværkeren
- tak for de pæne ord om mine evner - det har ihvertfald været lidt af et hyggeligt vinter-projekt med en masse små forsøg med surringerne, hulafstand og tilpasning.

Ja jeg har netop set surringerne ved en af disse katamaraner som en ven byggede - netop en ror-surring som virkede som hængsel for roret. Linen er 3,5 mm, som nok har en brudstyrke på 2-3oo kg.

Lakering - Jo jeg har givet det 2 gange langsomthærdende epoxy. 1. gang fortyndet m. 25% cellulosefortynder, 2. gang ca 10 % - på den måde trænger det ind i træet først, hvorefter fortynderen fordamper inden epoxyen hærder. Så ligger der et pænt lag epoxy på træet tilsidst. Nede i hullerne er det jo også lakeret samtidig med. Håber det kan klare noget fugt.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hej det ser godt ud men ved min båd er der et forstag der er i vejen
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Nu vil det nu også være sjældent at du vil kunne benytte en sådan stævnstige René med din båds dybgang kommer du jo aldrig ind hvor der kun er 35-40 cm. vand
hej det har du nok ret i for så skal jeg ha god fart på for så mangle jeg 80- 85 cn i at jeg kan sejle igen
men hvis der er sten der så går det vel
men det er allivel en flot stige han har lavet
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Stævnstigen er nu afprøvet på båden.

Det ser ud til at det passer fint på stævnen, og det kan også holde til at jeg står og gynger lidt op og ned med mine personlige lidt under 100 kg.



Så mangler vi bare bundmaling og småting - så er vi klar til at komme ud på de små øer og trave, fotografere osv.

MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også