Behandling af træ til højbed?

Hej alle lav det selv'ere

I forlængelse af denne tråd:  http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/169086 er jeg stødt på andre problemstillinger, som ikke rigtig hører ind under det andet indlæg længere.

Hvad kan/skal man behandle træet i (i mit tilfælde fyrtræsbjælker) højbed med uden at det er sundhedsskadeligt at plante grøntsager deri?


Jeg har selv tænkt følgende:

1: Trætjære blandet med linolie, men det skal eftersigende være kræftfremkaldende ifølge dette link, så det dur jo ikke. http://www.forbrugerkemi.dk/kemi-info/stofgrupper/pah

2: Grunder og derefter træbeskyttelse, men det er jo meget kunstige produkter, som jeg mener sikkert heller ikke er sundt ift. grøntsager? 

3: Almindelig linolie - dog er der her stor risiko for svampeangreb ifølge en rapport fra Træ, som påviser at denne type olie ikke har nogen effekt ift. træbeskyttelse imod svampeangreb. Svampeangreb og madvarer spiller sgu heller ikke lige så godt sammen mener jeg?

Hvad vil I foreslå til dette, for at vi kan få spiselige grøntsager, som ikke indeholder det ene eller det andet skidt fra træbehandlingsprodukter?


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville bruge højbedet ubehandlet indtil det ikke dur mere, og derefter lave et nyt i lærk eller robinie træ. Ingen grund til at spille hazard med helbredet.

Fyrtræ holder 1-3 år ubehandlet, lærk 3-5 år og robinie 15-20 år, ved jordkontakt.

Tak for svar - ja det kan sgu være det ender sådan desværre - men jeg håber andre vil komme med indspark.

Jeg fik svar fra et firma der sælger trætjære og de mente sagtens man kunne bruge det til behnadling af højbede, og ordret at "Trætjære er taget ud af biociddirektiv for nogen år siden, man må derfor formode at det ikke er sundhedsskadelig længere." Den første del af sætningen kanjeg godt lide, men ikke det der med at man må formode- det siger jo ingenting.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også