Gennemstrømningsvandvarmer, god idé?

Kære folkens,

Jeg har en 20 år gammel gasvandvarmer af mærket Vaillant, som har et problem med on/off knappen der gør at den ofte begynder at lave bankelyde, hvor jeg så skal hen og trykke den ekstra ind mod "on" positionen, og så starten den.
Det er dog med forårets og sommerens komme ikke noget der haster at få forsøgt repareret, da jeg ikke skal bruge så meget tid på opvarmning af radiatorer, og blot engang imellem hører at det sker når jeg skruer op for det varme vand til badning.
Og så er det bare lige at give knappen et klem - så kører det.
Men på et tidspunkt skal jeg have en kyndig til at kigge ind i strømforsyningen og se hvad der kan gøres, og er det nu noget som vil være alt for kostbart at reparere, ja så har jeg tænkt på muligheden for at erstatte vandvarmeren med en gennemstrømningsvandvarmer, idet de er meget billigere og endda også leverer vand meget hurtigere.
Men efter at have læst lidt om denne teknologi melder der sig en del spørgsmål:

1. Ialt har jeg i 4 sikringer hver på 25 AMP i mit sikringsskab. Er det nok? Hvordan skal anvisninger omkring sikringer og amp i gennemstrømningsvandvarmere helt præcis forstås?
2. Pt leverer min vandvarmer 6 liter vand i minuttet, testet ved kun at lade det varme vand løbe ude i badeværelset. Når der bades er der en enten/eller tilstand imellem at bruge køkkenets varme hane eller bruseren. Begge ting rykker ikke på samme tid, og det gør mig rent faktisk ikke ret meget. Det er sjældent at min kæreste skal bruge varmt vand lige præcis når jeg bader, så det koordinerer vi. Opvask og tøjvask klares med maskiner der selv opvarmer vandet. Derfor: Hvor mange l/min kan man forestille sig at jeg har brug for? Jeg går udfra at når der fyldes varmt vand på radiatorerne mens jeg bader, så får badet en form for prioriteret, idet jeg ikke mærker den store forskel, men måske max kapaciteten er 7 liter/min på vandvarmeren.
3. Hvordan med vedligeholdelse af sådan en fætter? Kunne man tænke sig at den slet ikke er problemfri? Jeg så et sted noget nævnt om tilkalkning, men jeg har også læst at der er anvisninger omkring brug, temperaturer osv der minimerer tilkalkning.
4. Når man alligevel ved bad ikke bruger kogende vand, kunne man så ikke forestille sig at hvad der klarer 6 liter ved 55 grader sagtens klarer 9 liter ved 35, som vist mere er en badetemperatur, eller..?
5. Håber dette er det rette forum!

På forhånd tak!

Jazzman
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke det var på tide du fik en vvs mand ud og kigge på det gasfyr, det skal du ifølge loven have hvert andet år. Og dit gasfyr er altså også en gennem strømnings vand varmer.
En elgennem strømnings vandvarmer er kun egnet til brugsvandet, det vil blive alt for dyrt hvis den også skal forsyne radiatorer.
Skrevet af Håndværkeren på 14 mar 2012 09:34
Mon ikke det var på tide du fik en vvs mand ud og kigge på det gasfyr, det skal du ifølge loven have hvert andet år. Og dit gasfyr er altså også en gennem strømnings vand varmer.
En elgennem strømnings vandvarmer er kun egnet til brugsvandet, det vil blive alt for dyrt hvis den også skal forsyne radiatorer.

Der har skam været VVS-folk som har kigget på svinet, men ingen af dem var istand til at se problemet med tænd/sluk knappen.. det var noget jeg selv fandt ud af. Sådan en vvs-fyr er vist ikke altid en ørn til elektroniske dele.
Hvordan kan min gasvarmer med mange liters tank være en gennemstrømningsvandvarmer?


Fordi alle gasvarmere er gennemstrømning vandvarmere !
@Håndværkeren

Det passer da ikke.
Skrevet af Håndværkeren på 14 mar 2012 11:22
Du vil måske vise mig en gasvarmer til enfamilie huse, der ikke er en gennem strømnings vand varmer ?

Alle olie/gas vandvarmere er vel gennemstrømningsvandvarmere i dag. Forskellen er om der til fyret hører en varmtvandsbeholder. Så tror det er et spørgsmål om at du kalder det noget forkert...
Alle gasfyr er ikke gennemstrøms varmere!!!
Gennemstrømsvarmere levere varme på stedet, når man åbner for varmtvand tænder den.
Nye fyr køre på termostat og holder en konstant temp. hvor gennemstrøm levere først når du ønsker det.
Det lyder som noget projekt du har gang i når i skal i bad osv.
Gennemstrøm er billigere i drift(tror jeg) men comfort forsvinder når man er en familie og evt der er 2 der går i bad på samme tid.
Tanken om at skulle tænke på hvornår man må bruge vand og ikke må. Syntes jeg er spild af liv.
Når jeg vil ha et bad, går jeg i bad og jeg starter vaskemaskine ect. når det passer mig.
Bor man i hus er det som regl lidt anderledes, men man kan få det lige som man vil ha det, bare man er klar til at betale
Grunden til at folk ikke er så godt til gennemstrøm er nok at der er meget få i landet.

Hvor ofte skal naturgasfyret serviceres?

Loven kræver eftersyn hvert andet år på:

Gasfyr med åbent forbrændingskammer
Gasblæseluftbrændere.



Derudover anbefaler vi normalt serviceeftersyn på:

Gasfyr med lukket forbrændingskammerhvert tredje år.
Kondenserende fyrmed et årsforbrug under 3.000 m³ hvert andet år.
Kondenserende fyr med et årsforbrug over 3.000 m³ hvert år.

Visse ældre installationer hvert år.

it is better to burn out than to fade away
Et gasfyr med gennem strømnings vandvarmer er så vidt jeg ved opbygget således at der er en brænder under noget der kunne minde om køleren på en bil, bare i mindre størelse. Her bruges den bare til opvarmning af vandet. Hvis ikke det er gennemstrømning, hvad er det så ? At der så samtidig er en beholder der opbevarer det opvarmede vand ind til det bruges, har jo ikke noget med fyrets opbygning at gøre. Og når gasfyret bruges til opvarmning, er der nød til at være en beholder til det varme vand, ellers ville fyret jo køre uafbrudt.
Jeg ved godt at de store centralfyr har en anden konstruktion, hvor varmen ledes igennem en masse rør der går igennem en keddel med vand en såkaldt rørkedel.
Det man betegner som en gennemstrømnings vandvarmer i dag er når den virker uden VVB, som f.eks det her.

http://www.bosch-climate.dk/produktside/gasfyr/europur-kombi.html

Ja så lærte jeg det, men nu spørger, spørgeren på en Valiant !
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis