Rust på bremseskive og støddæmper udskiftning

Jeg var hos mekanikeren forleden pga en mindre, men akut defekt. Han sagde jeg skulle ”have gjort noget ved bremseskiverne. Der er rust og det går de meget efter”. Brava’en er ikke ny og har +165.000 bag sig, men planner er at den skal synes igen til forår.

Jeg skiftede skiver og klodser for to år siden, men det nemmeste er vel bare at skifte igen, eller der er andre lette måder at klare skiverust problem på ?

Støddæmperne ved jeg skal skiftes hele vejen rundt. Sidste jeg kiggede synes jeg fjedre og skåle så fine ud, men er det kotyme at skifte begge dele når støddæmperne er blevet ’trætte’?


 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan nok godt få skiverne drejet af, men til de priser, man kan få skiverne for, kan det ærlig talt ikke betale sig: Skift dem. OG køb nogle ordentlige klodser, fx sbs: De både bider og holder bedre.
Må indrømme at jeg aldrig har skiftet skiver pga. rust.. de bliver jo rustne efter en weekend i regnvejr. Det forsvinder igen når du bremser??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hvor sidder den rust på de skiver, som grandoldman skriver forsvinder rusten stort set med det samme når du køre.

og hvis de endelig er rustne på kanten kan den vel klares med et stykke sandpapir, bare skiverne ikke er skæve og slidte.
Der kan godt sidde, fastgroede rustbelagninger ,de kan blive hårde og glasagtige.
Det forekommer hvis man ikke bremser/køre ret mege.
De kan ikke pudse væk.
Nu er bremserne en ret vital del, af sikkerhed systemet.
Så sæt nye skiver og klodser på.
Evidere skal dine kaliber efterses, og evt. Repareres/udskiftes.
Mvh jens
o
Annonce
skal ikke gøre mig klog på tingene, men har nu alligevel kørt bil nogle år og laver selv sådan noget som bremser, må sige jeg har aldrig aldrig nogensinde oplevet "fastgroede" rust på skiverne, hvis du køber ordentlige skiver kan det ikke lade sig gøre, bilen bremser med noget der ligner 60/40, hvis ikke det er 70/30.
så med mindre du køber bremse skiver i t-h......

dele som skiver og klodser spare du bare ikke på, så køb derfor kvalitet.
Skrevet af je__ns på 13 mar 2012 08:50
Der kan godt sidde, fastgroede rustbelagninger ,de kan blive hårde og glasagtige.


Hvis de er ødelagt af for lidt bremsning, er det da forkert at sige at de er rustne.. 
Typisk er det klodserne der bliver ødelagt af for lidt bremsning.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der kan godt komme rust på skiverne, og får man dem ikke "bremset" rene, opbygges der efterhånden et tykt lag rust.
Det har jeg set i flere tilfælde, i min tid som mekanikker.

mvh jens
Ved ikke lige hvordan at klodserne skulle blive ødelagt af for lidt bremsning men i værste fald koster en skive 200Kr. så det er da totalt spild af midler at få en mekanikker til at pudse løs på sådan en sjover i en times tid.
René
Ville lige sige at mine bremse tromler og skiver er røde hver morgen når jeg starter mine bil indtil de første 2-3 opbremsninger
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis