Rust på bremseskive og støddæmper udskiftning

Jeg var hos mekanikeren forleden pga en mindre, men akut defekt. Han sagde jeg skulle ”have gjort noget ved bremseskiverne. Der er rust og det går de meget efter”. Brava’en er ikke ny og har +165.000 bag sig, men planner er at den skal synes igen til forår.

Jeg skiftede skiver og klodser for to år siden, men det nemmeste er vel bare at skifte igen, eller der er andre lette måder at klare skiverust problem på ?

Støddæmperne ved jeg skal skiftes hele vejen rundt. Sidste jeg kiggede synes jeg fjedre og skåle så fine ud, men er det kotyme at skifte begge dele når støddæmperne er blevet ’trætte’?


 

Jeg var hos mekanikeren forleden pga en mindre... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ALB69 på 14 mar 2012 01:39
Ved ikke lige hvordan at klodserne skulle blive ødelagt af for lidt bremsning men i værste fald koster en skive 200Kr. så det er da totalt spild af midler at få en mekanikker til at pudse løs på sådan en sjover i en times tid.
René

Jeg har en Peugeot 806 som faktisk kun kører mellem Tåsinge og København.

Jeg bremser næsten aldrig, og når jeg gør så er det sådan nogle lange og lette bremsninger.

Det kan give glasagtige klodser og for hårde skiver, fordi de kun bliver varme men der bliver faktisk ikke slidt noget af... I hvert fald havde jeg ødelagt mine klodser sidst den var på liften. 

Men jeg mente også at hvis man ikke kører hver dag og når man så endelig gør det, ikke får bremset rusten ordenligt af, kan det bygge op.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja bremser ruster - især kan skiver af støbejern være ret slemme og resultatet er ofte at de bliver skæve.
bremser man ikke ret meget under kørsel så hold et let tryk på bremsen de første 50 meter ved lav fart.
støddæmpere og fjedre skifter man altid sammen - og vil mene ved omkring de 200.000 km er det en god ide også at overveje om bøsninger skal skiftes. De er ofte overset men betyder meget mere end man regner med for komfort og stabilitet på undervognen.

vil man selv skifte fjedre så husk fjedreklemmer ellers kan en farlig sitiuation hurtigt opstå når fjedren løsnes.
Skrevet af grandoldman på 14 mar 2012 07:58

Jeg har en Peugeot 806 som faktisk kun kører mellem Tåsinge og København.

Jeg bremser næsten aldrig, og når jeg gør så er det sådan nogle lange og lette bremsninger.

Det kan give glasagtige klodser og for hårde skiver, fordi de kun bliver varme men der bliver faktisk ikke slidt noget af... I hvert fald havde jeg ødelagt mine klodser sidst den var på liften. 

Men jeg mente også at hvis man ikke kører hver dag og når man så endelig gør det, ikke får bremset rusten ordenligt af, kan det bygge op.

De skulle nærmest kun blive glasagtige af den smule hvis det er dårlige bremsedele der er blevet brugt, jeg kører mellem 100-150km dagligt hver evig eneste dag alle vegne, bremser lang og kort og mine bremsedele er fine - Der bør ikke ske noget ved ikke at bremse særligt meget hvis det ellers er bremsedele af ordenlig kvlitet - Den rust der kommer i et bremsesystem der kun bliver brugt et par gange om ugen er udelukkende 0.1-0.2mm (hvis ikke mindre) overflade rust som bliver revet/slebet af efter 10-15 meter bremsning, og i så fald ville der kunne høres en form for "skure" lyd, specielt fra tromlerne hvis sådanne forfindes på køretøjet.
Jeg kører meget motorvej og relativ økonomisk, så jeg bremser meget lidt. Istedet for på vej hjem på et tomt stykker landevej, bremser jeg meget hårdt ved ca. 60-70 km/t et par gange. Det fjerner belægninger opbygget siden sidste gang.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rust slides væk ved kørsel, hvis ikke dette. Skal skiverne bare lige renses med en lynslipper. Hvis bilen skal til syn, så tjek altid skivetykkelsen, da de fleste synsmænd kigger efter. Hvis så skiverne er fortynde alligevel, så er der ingen grund til at skulle til at gøre skiver rene, så heller skifte dem.

Hvis Fjedre ikke er knækket eller beskadiget på nogle måder, så bare nøjes med at skifte dæmperne.

Med venlig hilsen
Mekanikerlærlingen

- Hav en forsat god dag. 
Annonce
Mit bud er at dine kalibere hænger og derfor ikke bremser så meget, at du kan holde skiverne rene. Løsningen er renovering eller udskiftning.
Nu er vi på lav-det-selv's forum, så dem ordner du vel selv ? Det er forbavsende nemt, men man får da sorte fingre...

MVH Leo

Sådan her ser en rustne bremseskive ud, bemærk der er slået lidt af rustflagerne af.
Det skyldes fedtbremsning og eller hængende calibre.
mvh jens

Det er også det jeg forstår ved rustne bremseskiver.

Jeg ved dog, at der udskiftes rigtig mange bremseskiver, der blot har lidt smårust ude i periferien. Det kan der da også være mange gode grunde til, ikke mindst aht indtjeningen på reservedelslageret og for værkstedet.
Jeg skifter dog lidt før, det kommer til at se helt så grelt ud som her!

Med venlig hilsen
ktm

 

Kvaliteten betyder meget... Med "bremser lidt" mener jeg... lange opbremsninger hvor man lige rører bremsen og fartern nærmest løber af.

Jeg mener ikke sjældne bremsninger...

Men det er jo også hvad man lægger i ordet "rustne" dem på billede ville jeg kalde ødelagte og ikke rustene.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Her har I en ordentligt rusten skive. Den har kørt 6½ år og 110000 km i mit ejerskab og der var ikke nogle problemer, da jeg satte vinterhjul på.
Det eneste der var gået galt var at kaliberne skulle skulle adskilles, smøres og motioneres lidt, og så fik den naturligvis et frisk sæt skiver og klodser, men uden servicering af kaliberen ville det se sådan her ud om et år igen.  

Edit: Det der med at indsætte billeder fra f.eks. Tinypic fungerer vist ikke mere ??
 
http://tinypic.com/r/33w4l53/5



MVH Leo

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis