Solenergi og varmepumpe, god ide??

Hej

Jeg har tænkt og tænkt, ja og tænkt :-)

Jeg syntes vi bruger alt for mange penge på varme og strøm, vi bruger ca 9000 kr i strøm nu her med en lille en på 1.5 år og det bliver nok kun dyrere hvis der kommer en mere og de bliver ældre og så bruger vi ca 20000 kr i varme om året, så ca 29000 kr på el og varme, vi har et naturgas fyr fra 1996.
Jeg har så tænkt på at få solenergi på taget, et 6000kw og så en varmepumpe der kan varme vandet op altså en luft/vand varmepumpe, sidste år brugte vi ca 5000 kw så der er jo stadig lidt strøm over til at trække varmepumpen og resten må jeg jo så selv betale, men hvordan om vinteren med en varmepumpe kan den nok varme vandet nok op til at vi kan få varme nok inde i huset (både brugsvand og vand i radiatorerne)?
Man kunne vel også montere en el patron til om vinteren i fald vi fik en hård vinter så kunne den jo supplere op, eller er den for dyr i drift?

Havde tænkt mig at de penge jeg ville spare i strøm og varme gerne skulle kunne afbetale det hele på 6-7 år eller er jeg helt forkert på den?

Mvh. Brian
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fyrer i med olie nu? Jeg synes det lyder som en god idé, som bliver bedre og bedre med årene, da energipriserne kun går opad. Undersøg alle muligheder for tilskud fra energiselskabet mv. Der gives rabat på el over en hvis mængde, hvis du har varmepumpe installeret. Husk håndværkerfradraget. Der er også en skatteordning med solceller. Alle disse parametre skal du regne med ind i totalprisen.

Elektronikteknikeren
Ahh, så lige at i har gas.. i så fald ville jeg nok se om der kunne optimeres på fyret, og måske nøjes med solcellerne til elproduktion. Du kunne supplere dit gasfyr med solvarme.

Elektronikteknikeren
Et 6 kwp anlæg levere i gennemsnit ca 5500 kw om året hvis det er optimalt placeret, dvs stik syd 35-45 grader. dvs der er ikke meget gratis strøm tilbage til at drive varmepumpen.

En varmepumpe er umiddelbart en god ting, men i skal helst have gulvvarme for at få fuld udnyttelse af den, varmepumpen virker mest effektiv når den laver 35-40 grader varmt vand, og det virker fint til gulvvarme, men som regel ikke så godt til radiatorer medmindre man har meget store radiatorer.

Jeg tror nærmere tilbagebetalingstiden er 10-14 år.. også skal i tænke på kompressoren til varmepumpen som regel holder 10-15 år, det skal der også være råd til.

Før du begynder at kigge på varmepumpe, så skal du finde ud af, om du kan slippe for tilslutningspligten/forblivelsespligten til dit naturgasfyr. Ellers har din VP ingen økonomisk gang på jorden.

En luft-vand VP er rigtig god om sommeren, hvor den fødes med varm luft. Om vinteren er den noget mindre effektiv, og når det bliver rigtig koldt mister den både ydelse og virkningsgrad. Desværre er det altså når der er mindst behov den yder bedst. Generelt kan man sige om vaprepumper, at de har den bedste virkningsgrad desto mindre temperaturspan den skal arbejde over. Om vinteren, når det er koldt skal du bruge varmere vand i radiatorerne end om sommeren, hvor det er varmt. Gulvvarme bruger koldere fremløbstemperatur på vandet, og dermed bliver spændet mindre end ved radiatordrift.
Hvis du har mulighed for jordvarme, så er det afgjort værd at kigge på. Men det kræver plads i haven.

Isolering er i reglen det, der giver den bedste tilbagebetalingstid, så det ville jeg foreslå at starte med at kigge på. Få evt en proff til at se, hvad der er muligt og hvad tingene koster. Det mulige og økonomiske afhænger i høj grad af, hvad det er for et hus I har.
Endvidere kan ændrede vaner gøre meget ved varmeregningen.

El-regningen kan sikkert beskæres ved systematisk udskigtning til lavenergipærere, diodelamper og klasse A produkter, hvor dette er muligt og hensigtsmæssigt.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Vi har et Daikin Altherma luft/vand anlæg på 7kwh der er knap 2,5 år gammelt. Vi varmer et nyt hus på 150m2 op med gulvvarme. Anlægget er billigt i drift og har kørt upårklageligt de tre vintre vi har haft det, hvoraf de to første var meget hårde.

Anskaffelsesprisen på et godt luft/vand anlæg er forholdsvis høj, så forvent ikke at det er tjent hjem på så kort tid. Vores anlæg kostede kr. 96.000 inkl. Moms og monitering. Og så fik vi endda en rabat på kr. 13.000,- hvilket svare til den varmtvandsbeholder på 200L vi fik med til anlægget.

Du kan godt bruge et luft/vand anlæg med radiatorer, men det kræver at de har en stor størrelse og at dit hus ellers er isoleret godt.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej igen og tak for jeres svar. Jeg vil lige fortælle lidt om huset vi bor i.
Vi bor i et 167 kvm stort gasbeton hus som er bygget i 1970, der er gulvvarme i bryggers, køkken og badeværelse, i stuen er der 2 radiatorer og det er der i 2 af værelserne også og så er der er en lille radiator i gangen så alt i alt har vi 4 radiatorer i huset, der er kommet nye vinduer i huset for 3 år siden og ligeledes har vi isoleret loftet så der er 275-300mm isolering på deroppe.

Jeg har ikke tænkt mig at ville optimere gasfyret da jeg ikke syntes det er løsningen, de snakker om at der indenfor de næste 7 år vil komme mere afgifter på et gasfyr på op til 5000 kr ekstra og gassen vil nok hellere ikke blive billigere og så er vi jo lige vidt, havde jo håbet at kunne finde en løsning hvor jeg fik varmen "gratis" og evt kun skulle betale for strømmen på en eller anden måde, men hvis varmepumpen ikke kan levere varme om vinteren er der jo et problem der :-(

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis