solcelle og varmepumpe, god ide??

Hej

Jeg har tænkt og tænkt, ja og tænkt :-)

Jeg syntes vi bruger alt for mange penge på varme og strøm, vi bruger ca 9000 kr i strøm nu her med en lille en på 1.5 år og det bliver nok kun dyrere hvis der kommer en mere og de bliver ældre og så bruger vi ca 20000 kr i varme om året, så ca 29000 kr på el og varme, vi har et naturgas fyr fra 1996.
Jeg har så tænkt på at få solenergi på taget, et 6000kw og så en varmepumpe der kan varme vandet op altså en luft/vand varmepumpe, sidste år brugte vi ca 5000 kw så der er jo stadig lidt strøm over til at trække varmepumpen og resten må jeg jo så selv betale, men hvordan om vinteren med en varmepumpe kan den nok varme vandet nok op til at vi kan få varme nok inde i huset (både brugsvand og vand i radiatorerne)?
Man kunne vel også montere en el patron til om vinteren i fald vi fik en hård vinter så kunne den jo supplere op, eller er den for dyr i drift?

Havde tænkt mig at de penge jeg ville spare i strøm og varme gerne skulle kunne afbetale det hele på 6-7 år eller er jeg helt forkert på den?

Mvh. Brian
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke hjælpe dig med valget af løsning, men vil anbefale dig at kigge på jeres elforbrug.
Vi bruger kun 4000kw uden at vi sidder i stearinlyset skær og vi er 2 voksne og 2 halvstore drenge.

Har du styr på hvor de store strømslugere er?

Vi har 5 fjernsyn, tv-signal forstærker, 5 computere heraf 2 stationære (bruger relativt for meget strøm) ,trådløst net, router, 3 spillemaskiner, induktionskomfur, ovn, mikroovn, opvaskemaskine, kogekedel, cappochinomaskine, skabsfryser, 3 cirkulationspumper (2 gange gulvvarme + resten radiatorer), vaskemaskine og tørretumbler (som kører tit),ventilatorer, har lysfølere, garageportåbner, bruger el-værktøj i værkstedet o.s.v.

Men jeg sørger for at slukke alt der ikke behøver at stå standby. Men ellers går jeg efter A+ enheder. Jeg har lige skiftet et lcd-tv (180watt) ud med et led-tv (32 watt), så der skulle gerne ligge en besparelse på op til 400 kw (tv´et kører nok 9 timer i snit dagligt).

Jeg fandt ud af at en usb-skinnerne jeg havde i brug faktisk brugte 32 watt i standby, så det var dumt at bruge den når det var en WII med 20 watt stand-by og en blueray-afspiller med 0,5 watt standby forbrug den skulle slukke for.

Jeg har 2 halogenlamper med 5 spots som skal have led-pærer, så der ligger også en mulig besparelse. Jeg er godt klar over at man skal investere for at spare noget særligt. Men på sigt er det en god strategi, el-prisen kender kun en vej, nemlig op.

Jeg har billig fjernvarme, ca. 9000 kr årligt heraf 1/3 i fast afgift, så der kan ikke spares ret meget på den konto.
Du får da oprettet nogle tråde om samme emne http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/169091

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis