Træpilleovn(mærker og problemer) og brændsel

Jeg skal til at købe pilleovn,som  skal opvarme via luft,valget bliver en MCZ MUSA
Hvad er jeres erfaringer med dette mærke,jeg syntes jeg har svært ved at finde noget negativt info om mærket,så derfor kunne det være rart at høre om der er nogle herinde som har dette mærke og hvordan driften har været.

Da jeg kun er vant til brændeovn,vil jeg høre om kvliteten af træpiller gynger lige så meget som kvaliteten af diverse hårdtræbriketter osv..

Mvh alex

Mvh Alex

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du køber BARLINEK 6 mm piller får du aldrig problemer. Deres produktion er meget ensartet.
Mht. ovnen!!!! Huha huha! Meget gode ovne, MEN pas på effekten! Hvor mange kvm. hus har du der skal varmes op? Den model du har udset dig, varmer en sportshal op. Tommelfingerregel: Op til 180 kvm. kan opvarmes af 8 kW. Det bliver ikke kun spild, hvis du køber en for stor ovn, men også tilslagning og dårligt forbrædte piller. Hav for øje at pillefyr og pilleovne skal ARBEJDE. En ikke væsentlig ting er lyden. Nogle fabrikater har reduceret raslelyden, når pillerne løber ned i brændkammeret. Nogen kan leve med det andre er indlagt. Silo-størrelse er også en væsentlig ting. Tidl. havde ovnene en beholder på kun 10-15 kg, men de fleste har idag op til 30. Men vigtigt er styringen. Jo simplere en ovn er udstyret, jo mindre chance for besparelse har du. Den model du har udvalgt er også beregnet til vand - hvilket går den dyrere i indkøb end nødvendigt.

 

Har 200 kvm med de 100 på første sal,varmen stiger jo op alligevel så en 8kv må kunne gøre det så..
Har desværre fjernvarme(tvunget) bruger det minimalt.. Den fås uden vand hvilket den skal være(ikke hydro model) og den er fuldautomatisk i styringen,hvilket jeg vil foretrække,da jeg ikke gidder at skulle ændre på alle mulige parametre hele tiden,depot for piller er stort nok til en pose..
De har selvfølgelig også andre modeller der i blandt en ego på 8kv,som nok bliver aktuel..
Det skal siges at huset bliver varmet op af en lille andersen brændovn på 4 kw når den har kørt i 2timer er der temmlig varmt...

Grunden til jeg vil skifte er at jeg ikke gidder håndtering af brænde mere(stabling afh svineri osv osv.
Samtidig ser jeg også en fordel i at kunne starte ovnen med programmer...

Som jeg forstår det bruger ovnen luft til at varme op,hvad hvis ens hus er for tæt?

Mvh Alex

 

Den bruger ikke mere luft end en brændeovn. Hvis du er smart, får du handlet et modem med. Så kan du via et simlort starte ovnen via mobil, hvis i er på vej hjem fra ferie, weekend el lign. Af plusser: optimal udnyttelse af brændsel i fhold til br.ovn., færre rensninger og kun ren aske i skuffen. Automatisk optænding og. E b s a r t e t. Varme. Minusser: hyggesynet går lidt fløjten, da du kun ser en rimelig ensartet flamme. M.h.t. Regulering, slipper du ikke helt, da der kN være variationer i brændværdien i pillerne fra palle til palle. Men det er småting, på vort pillefyr har jeg ikke reguleret det sidste år. Og det er blot et par taster. Da der er 15 kg i en sæk 6mm piller, kan der være 2 sække i magasinet. De holder let et par dage for fuld skrue. Det værste er, at man ikke undgår afgiften på fjernvarmen, selvom man ikke bruger det

 

Ja, desværre stiger den faste afgift (abonnementet) til fjernvarmen mere og mere jo flere der optimerer deres huse (isolerer og skifter vinduer o.l.) og anskaffer alternative opvarmningsformer. Varmeselskaberne skal have de samme indtægter ind. Den faste afgift udgør for mit vedkommende ca. 1/3 af den totale pris. For 19 år siden udgjorde den 1/7. Jeg er selv "synder", har isoleret, lavet gulvvarme mm og har brændeovn.
Hej Alex,
hvordan er det forløbet med din pilleovn ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis