Maling/træbeskyttelse i maghonifave

Hej alle

Vi er kommet i besiddelse af nogle kasserede limtræsbjælker, som vi vil lave nogle højbede af, og vi vil gerne give dem noget olie / træbeskyttelse / maling inden vi laver dem så de forhåbentligt kan holde længe. Vi kan godt lide den mørke maghonifarve og har indendørs haft held med at male/imprægnere fyrtræ med en pulverfarve vi blandede med sprit og så tog træet sig ud som mørkt maghognitræ.

Kan det lade sig gøre udenfor ? f.eks. med denne: http://www.harald-nyborg.dk/p6843/t...4l-mahogni ?

Eller har I en anden idé så træet får en mørk farve? 

Et lidt off-topic spørgsmål, men vil det forlænge træet levetid ved at placere det ovenpå på asfaltpap, så det ikke er i direkte kontakt med jorden?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har nu søgt lidt omkring og faldet for trætjære blandet med linolie som giver rigtig flot look.

Der foreslås flere steder en blanding med 1 del trætjære, 1 del linolie og 1 del terpentin for at det er nemmere at påføre samt tørretiden forminskes- nogen der har erfaring med dette?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Højbed - tjære - terpentin
Jeg antager I ikke har tænkt jer at dyrke noget i bedet I skal spise?

I øvrigt er træet i dine limtræsstykker vel gran? Gran har en notorisk ringe holdbarhed i kontakt med jord, så en decideret foring på indersiden, så træet ikke er i direkte med jorden kan anbefales.
Jo det er tænkt at dyrke grøntsager deri ja.

Trætjære er så vidt jeg har læst mig til ikke giftigt og du vil vel ikke bilde mig ind at en maling er meget bedre? Når det så er sagt er det tæntkt at placere et folie på indersiden af træet mod jorden, så der ikke er direkte kontakt imellem træ og jord- både af hensyn til træets levetid men også af hensyn til at eventuelle farlige stoffer i træet skulle trække ud i jorden.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Jamen så husk at bruge en folie, der ikke udskiller fenoler, ftalater eller lignende, og som ikke er gennemtrængelig for opløsningsmidler.

Og nej bare fordi trætjære ikke er godt betyder det ikke at maling bliver godt istedet. De to ting har ingen sammenhæng. Du bør måske læse dette link om PAH, hvor det nede i artiklen er anført :"En anden kilde kan være, hvis du bruger trætjære til at beskytte udendørs træ".
Ja, det skal være et folie der passer til opgaven, men der er jo mange der laver plantebede, så det må da være noget man kan finde ja.

Ja, det var jeg faktisk ikke klar over. så vidt jeg havde læst mig frem til, så var trætjære et profukt udvundet ifm afbrænding af træ og derfor ret naturligt. Men det ser det jo ikke ud til. Træet skal i hvert fald overfladebehandles på en eller anden måde, så det må vel blive en eller anden grunder og efterfølgende træbeskyttelse.

alternativt bare linolie?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også